عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-905     

اهميت كتاب سليم بن قيس.

استفتاء:

نظر شما در مورد كتاب «سليم بن قيس هلالى» از نظر سند و دلالت متن آن - كه پاره اى از علما در برخى اسناد و يا دلالت برخى از روايات آن مناقشه مى كنند - چيست؟ به نظر مى رسد مهم ترين مناقشه همان است كه از سوى مرحوم آيت الله العظمى خويى «قدّس سرّه» در اين مورد صورت گرفته است، و ما دوست داريم ديدگاه شما را در اين مورد بدانيم.

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ مرحوم آيت الله العظمى خويى «قدّس سرّه» گرچه بر كتاب «سليم بن قيس هلالى»، اشكال هايى وارد نموده، اما بسيارى از اشكال ها را نيز از آن كتاب برطرف ساخته است.

آن بزرگوار در آن كتاب در چيزى مناقشه كرده است كه سستى و نادرستى آن روشن است، و با اين كار خودش، سستى و بى بنيانى ايرادهاى ديگر را نشان داده و با اين روش عالمانه خود، به آن كتاب سود رسانده است.

مرحوم مجلسى نيز نسبت به كتاب «سليم بن قيس هلالى» گامى سودبخش برداشته كه هيچ كس پس از ملاحظه كار آن بزرگوار در مورد آن كتاب، ديگر به ترديد و تزلزل نمى افتد. او روايتى از امام صادق(عليه السلام) آورده است كه مى فرمايد: هر كس از شيعيان ما كتاب «سليم بن قيس هلالى» را نزد خود نداشته باشد، در حقيقت چيزى از امر و اسرار ما نزد او نيست، و چيزى از اسرار ما را نمى داند; چرا كه اين كتاب حروف ابجد يا فشرده معلومات شيعه و اخبار و اسرار آنان است!

مرحوم علّامه مامقانى نيز در كتاب رجال خود، چيزى در اين مورد مى نويسد كه باعث اطمينان انسان مى گردد كه همين كتابى كه اينك در دست ما مى باشد، به اتفاق آراء، همان كتاب «سليم بن قيس هلالى» است.

بر آنچه آمد، اين نكته را نيز بيفزاى كه موضوع شكستن پهلو و دنده بزرگ بانوى اسلام، موضوعى است كه روايات بسيارى در ثبوت آن در پاسخ به پرسش هاى گذشته آورديم، پس، به آنها بازگرد و نيك بنگر.

نظر شما :
captcha