عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-9035     

معنای امتحان در زیات‌نامه حضرت زهرا (علیهاالسلام)

استفتاء:

در زیارتنامه حضرت زهرا (علیهاالسلام) آمده است: «یَا مُمْتَحَنَهُ امْتَحَنَکِ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صَابِرَةً... فَإِنَّا نَسْأَلُکِ إِنْ کُنَّا صَدَّقْنَاکِ إِلاَّ أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِیقِنَا لَهُمَا لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوِلاَیَتِکِ‏» (1) منظور از امتحان چیست؟ رابطه طهارت نفس و ذوات ما با ولایت آن حضرت چیست؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ امتحان به معنای ابتلاء است، و آن حضرت ممتحنه - موردِ امتحان - قرار گرفته است. یعنی آن حضرت بعد از پدرش به وقایعی مبتلا گردید، مانند غصب حق همسرش، غصب فدک، و اذلال و آزاری که هنگام هجوم به خانه‌ اش به آن مبتلا شد. تطهیر نفس با ولایت و محبت آن حضرت (علیهاالسلام) معانی محتمل متعددی دارد. شاید واضح‌ ترین آنها تطهیر نفس از کینه خدا و رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) باشد که افرادی که محب آن حضرت نیستند به آن مبتلا می‌ شوند. آنان که محبان آن حضرت (علیهاالسلام) نیستند گاهی مبغض او هستند، و هر که مبغض او است مبغض پدرش است، و آن کسی که مبغض رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) باشد، خدا را مبغوض داشته است، و کدام پلیدی از این عظیم‌ تر است؟!

-------------------------------------------------------

1. «اى آن که خدایى که تو را خلق کرد پیش از خلقت بیازمود و در آن آزمایش بر هر گونه بلا و مصیبت تو را شکیبا و بردبار گردانید... پس ما درخواست مى‏ کنیم هرگاه که مصدق و مؤمن به شما هستیم که ما را به واسطه این تصدیق به رسول و وصیش خدا به شما ملحق فرماید تا به ما مژده رسد که به واسطه دوستى شما ما را از گناهان پاک سازد».

موارد مرتبط صحت و سقم مصيبت هاى وارده به حضرت فاطمه زهرا (عليها السلام) توجیه سخن علامه کاشف الغطاء درباره مصیبت حضرت زهرا (علیهاالسلام) بزرگداشت روز شهادت حضرت زهرا (عليها السلام) به روايت های مختلف دليل پنهان بودن قبر حضرت فاطمه زهرا (عليها السلام). حضرت زهرا (عليها السلام) در چه سنى به شهادت رسيدند؟ حكم كسى كه مظلوميت حضرت فاطمه (عليها السلام) را انكار كند. آيا حضرت فاطمه (عليها السلام) را بدون واسطه و با دست زدند يا با تازيانه؟ شكستن پهلو و دنده حضرت زهرا (ع) را جز نادان و حق ناپذير انكار نمى كند. هنگامه خطبه درخشان حضرت فاطمه (عليها السلام). اعتراض حضرت زهرا(عليها السلام) به حضرت على(ع) يا آگاه نمودن مردم از اوضاع؟
نظر شما :
captcha