عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-7853     

آیا با یک روز روزه گرفتن در ایام خاص میتوان چندین روز روزه قضاء را اداء نمود؟

استفتاء:

در روایات درباره فضیلت روزه در بعضی ایام نظیر روز دحو الارض آمده است که ثواب روزه گرفتن در آن برابر هفتاد سال روزه داری است، اگر کسی این روز را به نیت جبران مثلاً 70 روز روزه قضای ماه رمضان که بر گردن اوست روزه بگیرد، آیا صحیح است؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ خیر صحیح نیست چون این گونه روایات در مقام بیان ثواب است که آن هم شرایط و موانعی دارد نظر به اعمال ندارد.

موارد مرتبط افطار روزه مستحب به سبب دعوت مؤمن، بهترین افطار است. اگر خانمی لحظاتی قبل از اذان مغرب آثار حیض ببیند روزه‌اش باطل است؟ شخصی که در جوانی روزه‌اش را بدون عذر خورده آیا حکم جاهل قاصر را دارد؟ آیا در ادای روزه قضا مجاز به تعلیق در نیت هستیم؟ اگر بر اثر ملاعبه آب حرکت کند لکن خارج نشود آیا با بول کردن روزه باطل می‌شود؟ آیا رسیدن گرد و غبار غلیظ به حلق مبطل روزه است؟ در سفر اگر بدانیم تا بعد از اذان ظهر نمی‌آییم میتوان قبل از سفر روزه را شکست؟ در صورت عطش به آب، آیا روزه دار می تواند قدری آب بنوشد؟ آیا فردی که مبتلا به بیماری ام اس است می‌تواند روزه نگیرد؟ آیا مسواک زدن و جویدن آدامس‌های بدون مزه مبطل روزه است؟
نظر شما :
captcha