عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-7852     

در سفر اگر بدانیم تا بعد از اذان ظهر نمی‌آییم میتوان قبل از سفر روزه را شکست؟

استفتاء:

قصد داشتم به شهرستان بروم و می‌دانستم تا بعد از اذان ظهر بر نمی‌گردم به همین دلیل روزه‌ام را همین جا خوردم و به سفر رفتم، آیا کار درستی کرده‌ام یا خیر؟ و چه عواقبی برایم پیش آمده؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ کار خلافی انجام داده‌اید چرا که در آن محلی که هستید روزه برای شما واجب بوده است و اگر روزه در آن محل واجب نباشد خوردن و افطار کردن در مورد سئوال جائز است.

موارد مرتبط افطار روزه مستحب به سبب دعوت مؤمن، بهترین افطار است. اگر خانمی لحظاتی قبل از اذان مغرب آثار حیض ببیند روزه‌اش باطل است؟ شخصی که در جوانی روزه‌اش را بدون عذر خورده آیا حکم جاهل قاصر را دارد؟ آیا در ادای روزه قضا مجاز به تعلیق در نیت هستیم؟ اگر بر اثر ملاعبه آب حرکت کند لکن خارج نشود آیا با بول کردن روزه باطل می‌شود؟ آیا رسیدن گرد و غبار غلیظ به حلق مبطل روزه است؟ آیا با یک روز روزه گرفتن در ایام خاص میتوان چندین روز روزه قضاء را اداء نمود؟ در صورت عطش به آب، آیا روزه دار می تواند قدری آب بنوشد؟ آیا فردی که مبتلا به بیماری ام اس است می‌تواند روزه نگیرد؟ آیا مسواک زدن و جویدن آدامس‌های بدون مزه مبطل روزه است؟
نظر شما :
captcha