استفتاء:
گفته مىشود كه براى احياى انديشه سيدالشهداء و در نتيجه اجراى احكام الهى احتياجى به اقامه شعائر حسينى (از قبيل سينهزنى، زنجيرزنى، قمهزنى) نيست كه امروزه به گونهاى گسترده در ميان شيعه و همچنين ساير فرق مذهبى ديگر از قبيل هندوها مطرح است اين مسأله، امرى مطابق با قوانين شرعى و عرفى نبوده، بلكه وسيلهاى براى تمسخر ديگران است و لذا از توانايىهاى خود جهت جلوگيرى از اقامه آن، بيشترين استفاده را مىكنند، اين سياست استعمارى را چگونه تفسير مىكنيد؟!
جواب:
باسمه جلت اسمائه; ابلاغ پيام يك نهضت و انتقال آن به نسلها و ملتها، قطعاً بايد با نوعى تجمع، شعار و ابراز احساسات خاص همراه باشد، چنانچه اين مراسم در ابلاغ پيام مسيح از سوى كاتوليكها و احياى آيينهاى خاص در روز جهانى كار، پيام آزادى ابراهام لينكن (فروزاندن مشعل آزادى) با تجمع در زير مجسمه آزادى، در همه ملتها با آداب و رسوم مختلف ديده مىشود. طبيعى است كه ابلاغ پيام عاشورا به ملتهاى مسلمان و آزادیخواه، لازم است از طريق يادآورى شعارها، كلمات، و خطبههاى شهداى عاشورا باشد و اين به جز از طريق اقامه مراسم عزادارى و ياد يادآوران، راه ديگرى ندارد. اگر امروزه وسايل ارتباط جمعى گسترده شده است، بهتر است از آنها نيز استفاده شود. قطعاً امام حسين (علیه السلام) يكى از رادمردان و آزادىخواهان دنيا است. مهاتما گاندى در نهضت استقلالطلبى خود در هند، از نهضت كربلاى امام حسين (علیه السلام) الهام گرفته است، چنانچه مارتين لوتركينگ رهبر سياه پوستان آمريكا از نهضت گاندى الهام گرفته است. اخذ و اقتباس از روشها، سيرهها، الگوها، ويژه جامعه و اشخاص معين نيست و تنها اختصاص به جهان اسلام ندارد. شواهد تاريخى اين مسأله را ثابت مىكند. چه اين مبارزه و نهضت، مبارزه منفى باشد يا مثبت، سياسى باشد يا اقتصادى، پس نهضت و قيام امام حسين (علیه السلام) به عنوان مرد آزادیخواه، نه تنها در گذشته بلكه در هر عصر و زمان زنده بوده و براى آزادىخواهان پيام دارد. به قول آن نويسنده، قيام مسيح پيام ندارد اما نهضت و قيام حسين (علیه السلام) داراى پيام است. قطعاً اين پيام نه در انحصار يك قوم و نه مخصوص يك زمان معين است، بلكه حتماً اين پيام فرازمانى و فرامكانى مىباشد.