عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-507     

مساحت و گستره سرزمین فدک چقدر است؟

استفتاء:

همانگونه كه مى‏ دانيد، «فدك» بخشش پيامبر به دخترش زهرا عليها السلام بود، به همين جهت از حضرتعالى اين پرسش را دارم كه اين سرزمين مبارك از نظر جغرافياى جهان ‏نما از كجا آغاز مى ‏شود؟ تا كجا امتداد مى ‏يابد؟ و مساحت آن چه ‏قدر است؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه; همان‏گونه كه «ياقوت حموى» در «معجم البلدان» آورده است، «فدك» دهكده ‏اى در سرزمين حجاز بود و ميان آن و مدينه به‏ باور برخى، دو يا سه روز راه بود. اين دهكده نزديك خيبر بود و اينك موجود است و نزد مردم مدينه معروف و شناخته شده است، امّا با نهايت تأسف رها شده است! در برخى از روايات رسيده، گستره حقيقى آن، از سويى تا عدن و سمرقند و از سوى ديگر تا آفريقا و سيف البحر امتداد مى ‏يابد. اين روايات نشانگر آن است كه آنچه از اهل بيت عليهم ‏السلام غصب شده است، نه بوستان و دهكده فدك بلكه عبارت است از گستره خلافت و امامت علمى و معنوى و اخلاقى و مديريت بر مسلمانان و سرزمين‏ هاى اسلامى. با اين بيان از نظر اين دسته از روايات، همه زمين و زمان حكم فدك را دارد، و كسى كه در ادّعاى خود راستگوست و بر آن است كه دست غصب و ستم را از فدك بردارد و آن را به صاحبانش برگرداند، بر اوست كه دست سلطه و سيطره ‏اش را از كران تا كران زمين بردارد و مردم را آزاد بگذارد، چرا كه بازگرداندن آنچه غصب شده است جز با بازگرداندن كامل آن انجام نمى ‏پذيرد.

نظر شما :
captcha