عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-500     

تفسير روايت «لَوْلاكَ لَمَا خَلَقْتُ الْأَفْلاكَ» چيست؟

استفتاء:

تفسير اين حديث شريف چيست كه مى‏ فرمايد: «يـا أَحْمَدُ! لَوْلاكَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاكَ، وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُكَ، وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُكُما»؛ هان اى احمد! اگر تو نبودى، جهان را نمى ‏آفريدم و اگر على نبود، تو را، و اگر فاطمه نبود، من شما دو نفر را نمى ‏آفريدم.

جواب:

باسمه جلت اسمائه; «أللّهُمَّ صَلِّ عَلى فاطِمَة وَ أَبِيْها وَ بَعْلِها وَ بَنِيْها وَ السِّرِ الْمُسْتِوْدِعِ فِيْها»؛ من در سخنان همه علماى شيعه و بسيارى از دانشمندان اهل‏ سنّت و جماعت بسيار پژوهش نمودم و  دريافتم كه سرمايه و موادّ اصلى دنياى وجود ظاهرى صدّيقه طاهره فاطمه زهرا عليها السلام از موادّ اين جهان خاكى و فناپذير نيست، بلكه بخش مادى و ظاهرى آن وجود گرانمايه، از بهشت پرطراوت و زيباى خدا و از بلندترين درختان و برترين ميوه ‏هاى آن است. امّا روح ارجمند آن بانوى بزرگ نيز كه از سوى خداوند حكيم متناسب و هماهنگ با اين جسم مبارك برگزيده شده، از رازها و اسرار الهى است كه ما حقيقت آن را در نمى ‏يابيم و نمى‏ شناسيم. تنها چيزى كه ما در اين مورد در مى يابيم، همان چيزى است كه به‏ وسيله روايات، رسيده و بيانگر آن است كه روح تابناك فاطمه عليها السلام از فروغ عظمت و شكوه خدا آفريده شده است. چنين مفهوم و سخنى را برخى از كتاب‏ هاى روايى از جمله كتاب «معانى الْأخبار صدوق» از امام صادق و او نيز از نياى گرانقدرش سالار پيامبران خدا آورده است كه فرمود: «خُلِقَ نِورُ فاطِمَة قَبْلَ أنْ يُخْلقَ الْأرْضُ وَ السَّماءُ...»؛  نور وجود فاطمه پيش از آفرينش آسمان و زمين آفريده شد! برخى از مردم پرسيدند: اى پيامبر خدا! آيا گوهر وجود فاطمه عليها السلام از انسان ها نيست؟ پيامبر فرمود: فاطمه حوريه ‏اى است در سيماى انسان، و خدا او را پيش از آفرينش آدم و عالم و ديگر ارواح انسان ها... از فروغ تابناك خود آفريد. «فاطِمَةُ حَوْراءٌ إنْسِيّة خَلَقَهَا اللّه‏ُ عزَّ وَ جَلَّ مِن نُورِهِ قَبْلَ أنْ يُخْلَقَ آدَم...».  با اين بيان، با نگرش به ‏محتواى اين حديث شريف قدسى كه در بسيارى از مجموعه‏ هاى روايى آمده است، اين معمّا حل مى ‏شود كه: «لَوْلاكَ لَمَا خَلَقْتُ الْأَفْلاكَ، وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُكَ، وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُكُما»؛ اگر تو نبودى، جهان را نمى ‏آفريدم و اگر على نبود، تو را، و اگر فاطمه نبود، شما را پديد نمى ‏آوردم، يعنى چه؟ و نيز روشن مى‏ گردد كه چرا در روز رستاخيز به هنگام ورود فاطمه عليها السلام به بهشت پرطراوت و زيباى خدا، پيامبران از آدم گرفته تا ديگران به زيارت او مى ‏شتابند، و حتى سالار پيامبران خدا حضرت محمّد صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله به ديدار دخت فرزانه خويش مى ‏رود. و نيز روشن مى‏ شود كه چرا پيامبر پس از برانگيخته شدن مردم و پايان حسابرسى از آنان، نخستين كسى است كه به سوى بهشت خدا مى ‏رود و تنها يك گروه از او پيشى مى‏ گيرد كه آن گروه ارجمند نيز گروه فاطمه عليها السلام است.

موارد مرتبط تفسير و توجيه درست روايت «وَلَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُكُما» چیست؟ آیا روايت «وَلَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُكُما» از نظر فلسفى مورد پذيرش است؟
نظر شما :
captcha