عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-492     

چرا خداوند توبه قوم حضرت یونس را پذیرفت ولی فرعون را مورد آمرزش قرار نداد؟

استفتاء:

به چه دلیل، خداوند توبه قوم حضرت یونس (ع) را پس از آنکه نشانه‌های عذاب را دیدند و توبه نمودند پذیرفت اما هنگامی که فرعون پس از دیدن عذاب الهی استغفار نمود او را مورد آمرزش خود قرار نداد، با توجه به این مطلب که در هر دو مورد، مسأله کفر و توبه در میان بوده است؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه; تفاوت در اینجاست که قوم یونس (ع) پیش از آنکه عذاب الهی بر آنان نازل شود و با توجه به نشانه‌های آن که توسط یونس (ع) به آنان خبر داده شده بود، صادقانه استغفار و به درگاه خداوند متعال توبه نمودند؛ به همین دلیل خداوند نیز توبه آنان را پذیرفت و آنان را از عذاب خود ایمن نمود. این در حالی است که فرعون، درست پس از شروع عذاب، ایمان خود را آشکار نمود، همچنین از این نکته نیز نباید غافل شد که او به درگاه خداوند متعال توبه ننمود بلکه بی آنکه توبه و بازگشت خود را به سوی خداوند متعال اعلام کند، به این سخن بسنده نمود که: « آمَنْتُ أَنَّهُ لاَ إِلـهَ إِلاَّ الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُوا إِسْرَائِيلَ » 

موارد مرتبط چرا حضرت محمد (ص) همسران زیادی اختیار کردند؟ آیا مسأله کشتن حضرت عیسی (ع) توسط رومیان صورت گرفته است؟ از نظر مسیحیان چه کسی حضرت عیسی (ع) را به صلیب کشید؟ آیا پدر حضرت ابراهیم (ع) کافر بوده است؟ خداوند متعال در چه زمانی به یوسف (ع) دستور داد تا رسالت خود را آشکار نماید؟
نظر شما :
captcha