عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-478     

روایت امام زمان که درباره کتاب کافی نقل شده با سند معتبری به اثبات نرسیده.

استفتاء:

در روایتی از امام زمان (عج) نقل شده است که : «کتاب اصول کافی، برای شیعیان ما کفایت می کند»، آیا صحّت این روایت را تأیید می کنید؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه; کتاب شریف کافی، مهمترین کتاب حدیثی مذهب بر حق تشیّع، محسوب می شود چرا که مؤلف این کتاب یعنی ثقة الإسلام کلینی به خوبی از عهده فصل بندی و تنظیم آن برآمده و در ثبت و ضبط دقیق سندها و احادیث آن، نهایت کوشش خود را به کار بسته است تا جایی که شیخ نجاشی درباره او می گوید : وی بیست سال از عمر گرانبار خود را صرف تألیف اصول کافی نمود؛ البته این به معنای صحّت همه احادیث و اخبار کتاب مذکور، نیست چه معتقدیم که جز کتاب خدا، هیچ کتاب دیگری از خطا و اشتباه، مصون نیست و روایتی که از قول امام زمان (عج) پیرامون کتاب کافی، نقل شده، با سند معتبری به اثبات نرسیده است.

موارد مرتبط روایتی که پیامبر (صلی الله علیه و آله) به علی (علیه‌ السلام) دستور صبر داد پاسخ به یک شبهه درباره حضور زنان در اجتماع چگونه می توان این روایت را که زمین به یک ماهی تکیه داده شده و... تفسیر نمود؟ مفهوم این روایت «همه مطالب قرآن در سوره فاتحه است...»از امام علی چیست؟ منظور امام علی از جمله «علم، نقطه ای است که نادانان آن را افزایش داده اند». منظور امام علی از جمله «عاقل ترین مردم عقل مردم را به عقلش می افزاید». مفهوم روایت « ما اثر صنع خداییم و مردم به طفیل وجود ما موجود گشته اند ». آیا درست است که در روایتی از امام صادق (ع) آمده: ابوبکر دو بار مرا به دنیا آورد؟
نظر شما :
captcha