عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-2155     

اگر انسان در حالت شهوانى شك كند منى خارج شده یا نه، غسل واجب نیست.

استفتاء:

طريقه صحيح استبرا چگونه است؟ اينكه می‌گويند سه بار بايد سرفه كرد درست است يا خير؟ همچنين شرايط آب‌هایى كه قبل از بول و يا بعد از آن و قبل از منى از انسان خارج می‌شود چيست؟ اگر انسان حالت شهوانی و شرايط خروج منى را داشته باشد، ولى شك كند كه آيا آبى از ايشان خارج شده است يا خير، غسل بر او واجب می‌شود؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ كيفيت استبراء اختلافى نيست و در تمام رساله‌هاى عمليه به يك نحو نوشته شده است، به آنجا مراجعه نماييد. غير از منى و بول آنچه از انسان خارج می‌شود اعم از مذى و وذى و ودى همه‌اش محكوم به طهارت است و در مورد شك علامت‌هايى ذكر شده است كه در رساله آمده است. انسان ولو حالت شهوانى داشته باشد و شك كند كه منى از او خارج شده است يا نه بر او غسل واجب نيست.

موارد مرتبط اگر ترشحات غلیظی بدون شهوت از انسان خارج شود، غسل واجب می‌گردد؟ آيا براى يك غسل می‌توان چند نيت كرد، هم نيت غسل واجب هم نيت مستحبى؟ آیا غسل جنابت تنها به واسطه دخول بر زنان واجب می‌شود؟ آیا غسل به زنان به‌واسطه فرو بردن شیء طبی در واژن، واجب می‌شود؟ مايعی كه بعد از استبراء خارج می‌شود پاك است و نماز را هم باطل نمی‌كند. حکم رطوبتی كه شبيه منى بوده و بدون شهوت، بعد از بول خارج شود، چیست؟ اگر بعد از بول و استبراء، بى اختيار رطوبتى خارج شود، آيا اين رطوبت نجس است؟ اگر زن در خواب رطوبت ببیند ولی به حد ارضاء نرسد آیا غسل بر او واجب می شود؟ عرق انسان جنب، پاك است. آیا آبى كه بعد از استبراء خارج می شود پاك است؟
نظر شما :
captcha