عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-2083     

اگر بخشی از اذان و اقامه در جماعت از يك نفر و بقيه از ديگری باشد حکم چیست؟

استفتاء:

اگر قسمتی از اذان و اقامه در نماز جماعت از يك نفر و بقيه از شخصى ديگر باشد، چه حکمی دارد و كسى كه در آن نماز شركت مى كند آيا اين اذان و اقامه براى او كافيست يا خیر؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ اذان از يك نفر و اقامه از شخصى ديگر مانعى ندارد ولى بعضى از آن را كسى و بعضى را ديگرى بگويد، محل اشكال است و كسى كه در آن نماز با اذان از يك شخص و اقامه از ديگرى شركت كند اگر وارد مسجد شود و صفوف به هم نخورده است اذان و اقامه از او ساقط است.

موارد مرتبط حكم نمازگزارى كه لباسى به جز لباس نجس نداشته باشد چيست؟ اگر در یک سجده دو بار پيشانی‌ به مهر برخورد کند، آیا نماز صحيح می‌باشد؟ آیا سجده بر مهرى كه به شكل گنبد و بارگاه و غيره باشد، جايز است؟ كسى كه روى صندلى نماز می خواند اگر كفش در پايش باشد چه حکمی دارد؟ اگر صبى مميز براى نماز جماعت ديگران اذان و اقامه بگويد، كافى است يا خير؟ حکم اضافه نمودن شهادت بر ولايت اميرالمؤمنين (ع) در اذان و اقامه چیست؟ در صورتیکه صورت به طرف پشت باشد نماز چگونه باید ادا شود؟ اگر مكلف در ركعت نماز احتياط محدث شده باشد، آيا بايد نماز را اعاده كند؟ حکم نماز خواندن در حرم ائمه (ع) در صورتیکه فرد پشت به ضریح باشد چیست؟ آيا بيدار كردن همسر، فرزند يا هر شخص ديگری برای نماز صبح واجب است؟
نظر شما :
captcha