عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-2080     

در صورتیکه صورت به طرف پشت باشد نماز چگونه باید ادا شود؟

استفتاء:

کودکی در 8 ماهگی فوت می کند، تمام اعضاي بدن وی سالم بوده جز صورتش که به طرف پشت بوده است، حال اگر رو به قبله مى ايستاد يا سرپا نگه داشته می شد، مقاديم بدن اين ميت رو به قبله و سرش به طرف پشت قرار می گرفت، اگر اين بچه زنده مى ماند و بالغ مى شد نماز را چگونه باید ادا می کرد؟ اگر صورت كاملاً به طرف مشرق و يا مغرب بود چه حكمى داشت؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ در موقع قيام بايد مقاديم بدن رو به قبله باشد و اما در موقع سجده، چون توانايى انجام از سجده ندارد، تكليف مبدل به ايماء مى شود. اگر صورت به طرف مشرق يا مغرب باشد واجب است چه در دفن و چه در صلوات چنان كه ممكن است با حركت رو به قبله شود و الا حكم صورت اول را دارد.

موارد مرتبط اگر در ركعت دوم نماز سه یا چهار رکعتی، بعد از تشهد ذكر سلام گفته شود. اگر در هنگام نماز متوجه ‌شويم زخم قسمتی از بدن سر باز كرده، تکلیف چيست؟ حكم نمازگزارى كه لباسى به جز لباس نجس نداشته باشد چيست؟ اگر در یک سجده دو بار پيشانی‌ به مهر برخورد کند، آیا نماز صحيح می‌باشد؟ فضيلت نماز شب آن قدر زياد است كه موجب تحير انسان می‌شود. از چه وقت و تا كى می‌توان نماز شب را خواند؟ صحيح ترين روش خواندن نماز شب چگونه است؟ آیا سجده بر مهرى كه به شكل گنبد و بارگاه و غيره باشد، جايز است؟ كسى كه روى صندلى نماز می خواند اگر كفش در پايش باشد چه حکمی دارد؟ اگر بخشی از اذان و اقامه در جماعت از يك نفر و بقيه از ديگری باشد حکم چیست؟
نظر شما :
captcha