عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-2033     

فرد مستطیعی که قدرت انجام حج را ندارد، نائب گرفتن بر او واجب است.

استفتاء:

زنى نود ساله ام، هفتاد و پنج سال قبل ازدواج نموده و صداق من در آن زمان مبلغ سيصد و پنجاه تومان نقره كه پول رايج آن وقت بوده بر ذمه شوهرم مى باشد، 15 سال بعد از ازدواج پدرم فوت نموده و مقدار 10 هكتار زمين به من ارث رسيده و قريب 10 سال است شوهرم فوت نموده و بعد از وفات ايشان پسرم از دنيا رفته و حدود چهار ميليون تومان پول نقد و ارزش زمين از پسرم به ارث برده ام و مدتى است به علت كهولت سن ناتوان گشته و راه رفتن برايم مشكل است آيا با اين كيفيت، من مستطيع هستيم يا خير؟ در صورت استطاعت مالى آيا استطاعت بدنى هم شرط است و من مى توانم جهت اعمال حج نائب بگيرم يا خير؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ با خصوصياتى كه نوشته ايد در صورتى كه قدرت انجام حج نداشته باشيد نائب گرفتن بر شما واجب است و اگر تمكن داريد جايز نيست.

موارد مرتبط اگر حاجیه در مکه وضع حمل کند طفل بعد از تکلیف باید طواف نساء را انجام دهد؟ حج بر خانمی که طلای زینتی دارد و زیادی از شأنش هم نمی باشد واجب نیست. ما در جحفه احرام مى بنديم، مى توانيم مثلا در تهران غسل احرام انجام دهيم؟ كسى كه با قرض گرفتن به حج مى رود، حجش حجت الاسلام حساب نمى شود. اگر كسى نائب از حج براى ميتى بود و خودش در همان سال فقط مستطيع باشد. فردی براى زيارت عتبات قرض مى كند بعد از اداء قرض حج واجب مى شود يا نه؟ آيا مى شود طواف را چه واجب چه مستحب براى اداى حاجت مؤمن قطع كرد؟ آيا شخص مستطيع مى تواند پول حج واجب خود را به فقراء بدهد و به حج نرود؟ حکم کسی که بدون غسل جنابت،حج تمتع را انجام داده و به وطن بازگشته است. نماز طواف بر زن هم واجب است و اگر به جا نياورد شوهر حلال نمى شود.
نظر شما :
captcha