عربی
بروزرسانی: ۱۳۹۹ يکشنبه ۴ خرداد
  • اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلي آبائِهِ في هذِهِ السّاعَة وَ في كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّي تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
کد : 18323-1995     

تفسير آيه «ما كنت تدرى ما الكتاب و لا الايمان»

استفتاء:

لطفا تفسير آيه زير را بيان فرماييد: «ما كنت تدرى ما الكتاب و لا الايمان»

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ آيه قبل از اين آيه شريفه به سه نحو دلالت بر مفاد آيه دارد:

1. بدون واسطه 2. در خواب 3. بدون توسط ملكى از ملائكه مانند جبرائيل. و روايات زيادى دلالت دارد بر اينكه عدم علم به سه قسم نسبت به پيغمبر اكرم (صلى الله عليه وآله) تحقق داشته است. بعد از آن مى فرمايد. «و كذلك اوحينا اليك روحا من امرنا ما كنت تدرى ما الكتاب و لا الايمان»; معنى آيه به حسب ظاهر اين است كه قبل از وحى، روح كه مراد آن سه قسم است، در نزد شما- يعنى پيغمبر (صلى الله عليه وآله)- كتابِ مشتمل بر معارف و شرايع نبود و شما متلبس (برخوردار) به آنچه بعد از وحى از التزام اعتقادى و عملى به مضمون كتاب متلبس شدى نبودى. البته اين معنى با مؤمن به خداى تعالى و موحد و عامل به عمل صالح بودن پيغمبر قبل از آن منافاتى ندارد; چون آيه كريمه نفى علم به تفاصيل آنچه در كتاب است نموده و آن ملازم نفى علم اجمالى و التزام اجمالى به ايمان به خدا و خضوع براى حق نيست. بنابر اين آنچه بعضى مى گويند كه حضرت ـ نستجير بالله ـ قبل از وحى و بعثت مؤمن نبود، بوسيله اين آيه جواب داده مى شود، كما اينكه آنچه دسته ديگر در مقابل آن ها كه مى گويند كه پيغمبر قبل از وحى و بعد از وحى فرقى نكرده است، تمام نيست.

موارد مرتبط تفسير آيه شريفه: «جَنَّات تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الاَْنْهَارُ» چيست؟ در آیه «ذلك الكتاب لا ريب فيه» چرا خداوند از کلمه «ذلك» استفاده کرده است؟ امتياز قرآن حضرت امير (ع)، به اشتمال آن در تفسير و تأويل و شأن نزول مى باشد. تفسير بى خوف و حزن بودن دوستان خدا با توجه به سوره نمل، بهترين تفسيرى كه براى «دابّة الأرض» ذكر شده چيست؟
نظر شما :
captcha