عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1954     

معنى تكميل نور اهل بيت (علیهم ‌السلام)

استفتاء:

اگر آيه شريفه: «يُرِيدُونَ أَن يُطْفِئُوا نُورَ اللهِ بأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللهُ إِلاَّ أَن يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ» (1) را درباره اهل بيت (عليهم السلام) تفسير نماييم، اين پرسش شكل مى ‌گيرد كه آيا نور ايشان (عليهم السلام) ناقص بوده است تا خداوند سبحان آن را كامل نمايد؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ منظور از اتمام و كامل نمودن در اين آيه شريفه در اصل نور نیست تا اين اشكال وارد آيد، بلكه در امتداد و ادامه يافتن آن به وسيله كنار زدن موانع از مسير آن است كه اشكالى بر آن نيست. يعنى نور را در زمين آشكار مى‌ كنيم و موانع ظهور نور را برطرف مى ‌نمائيم.

-------------------------------------------------------------
1. «کافران می ‌خواهند که نور خدا را با دهانشان (به نَفَس تيره و گفتار جاهلانه خود) خاموش کنند و خدا نگذارد تا آنکه نور خود را در منتهای ظهور و حد اعلای کمال برساند هر چند کافران ناراضی و مخالف باشند»؛ توبه (9): 32.

موارد مرتبط بيان آيه اى دالّ بر علم غيب ائمه (علیهم السلام) معنى خضوع در گفتار در آیه «فَلاَ تَخْضَعْنَ بالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِى فِى قَلْبهِ مَرَضٌ» علت انتساب سوره قدر به ائمه (علیهم السلام) و انتساب سوره توحيد به خداوند معنى خيانت زنان پيامبران معنى عمل غير صالح بودن پسر نوح
نظر شما :
captcha