عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1798     

حکم خريد و گرفتن پورسانت از شركتي كه محصولات سنبليك توليد ميكند چیست؟

استفتاء:

یک شركت خارجى محصولاتى به صورت سكه و گردنبند و ساعت طلا و پلاتين با عيار 24 توليد مى ‏كند. اين محصولات سنبليك هستند يعنى داراى‏ طرح ‏هاى مختلف مذهبى و فرهنگى و تاريخى از كشورهاى مختلف بوده از قبيل خانه كعبه، طرح حضرت عيسى، مهاتماگاندى، اهرام ثلاثه مصر و... كه ‏تمامى آن ها دست ساز مى ‏باشد و هر كدام از آن ها داراى تعدادى خاص و محدود هستند (همانند تيراژ خاص يك تمبر) كه محدود بودن اين محصولات را بانك‏ مركزى يكى از كشورها تضمين مى‏ كند. حال محدود بودن و سنبليك بودن و ارزشى بودن اين ‏محصولات، خود به خود باعث ارزش افزوده اين محصولات مى ‏گردد و پس از مدتى به صورت يك شىء قيمتى درمى ‏آيد. اين شركت اجناسى كه به مشتريان خود مى ‏فروشد به قيمت وزن طلاى آنان ‏نمى ‏فروشد، زيرا اين اجناس دست ساز هستند و توسط هنرمندترين ضرابان‏ سكه در دنيا ساخته مى ‏شوند و يك اثر هنرى به شمار مى ‏آيند و براى ضرب هر كدام از اين آثار، اجازه نامه كتبى از كشور مربوط به آن را گرفته‏ اند و همچنين اين‏ اجناس توسط بانك‏ هاى معتبر دنيا ضمانت شده ‏اند. اين شركت به مشتريان خود اين اختيار را داده است كه مى ‏توانند در صورت تمايل با خريد از اين شركت وارد شبكه بازاريابى آن نيز بشوند که در این صورت يك كد بازاريابى به آنان داده مى ‏شود كه اين كد، يك زيرشاخه راست و يك زير شاخه چپ دارد و به تعداد مشتريانى كه شخص‏ بازارياب، براى شركت پيدا مى ‏كند و آن ها را در يكى از زيرشاخه‏ هاى چپ و يا راست خود مى ‏گذارد 40 دلار شركت به شخص بازارياب پورسانت مى ‏دهد، لكن اين سود را وقتى به اشخاص بازارياب مى ‏دهد كه تعداد زيرشاخه‏ هاى چپ ‏و راست آن به مضربى از 5 برسد و شركت به ازاى هر 10 مشترى، 400 دلار به‏ آن ها سود مى‏ دهد و همچنين شركت به ازاى هر مشترى كه مشتريان شخص پيدا مى ‏كند نيز به آن شخص سود مى ‏دهد و اين روند به همين ترتيب ادامه دارد، البته ‏با شرط موازنه بودن زير شاخه ‏ها، حال خواهشمند است حكم شرع مقدس ‏اسلام را در خصوص مبالغى كه شركت تحت عنوان پورسانت (حق بازاريابى) به ‏خريداران خود پرداخت مى‏ نمايد و همچنين خريد از شركت با شرايطى كه ‏عنوان شد را اعلام فرماييد.

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ خريد از شركت بى اشكال است و شرایطى كه‏ اشاره شده جايز است. و اما پورسانت كه به خريداران مى ‏دهد مى ‏توان با عنوان جعاله تصحيح نمود و مى ‏شود تحت عنوان ‏شرط در ضمن خريد از شركت، به هر تقدير به نظر ما اشكال ‏ندارد.

موارد مرتبط فعاليت و بازاریابی در شركتی كه محصولاتي جهت حمايت از صنعتگران توليد ميكند. معامله با شركتي كه طلا را به صورت قسطي مي فروشد چه حکمی دارد؟ حکم مشاركت مردم در شركت‏ هاى خارجى تبليغ شده در اينترنت و ... چیست؟
نظر شما :
captcha