عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1797     

حکم مشاركت مردم در شركت‏ هاى خارجى تبليغ شده در اينترنت و ... چیست؟

استفتاء:

اخيراً مشاركت مردم در شركت‏ هاى خارجى توسط اينترنت مورد تبليغ قرار مى ‏گيرد، كه منبع درآمد عده ‏اى از مردم شده است، اينك براى مقلدين‏ حضرتعالى سؤالاتى در خصوص مشاركت در اين شركت ‏ها مطرح است كه‏ مستدعى است توضيح بفرماييد.

روش مشاركت: شخصى مقدارى پول مثلاً 150 دلار به حساب شركت به ‏عنوان پيش قسط در مقابل خرید يك شى‏ء قيمتى مثل تكه الماس، گردنبند، سكه طلا، كه مثمن آن مى ‏باشد واريز مى ‏نمايد، ولى انگيزه خريدار به هيچ عنوان مالك ‏شدن اين مثمن نمى ‏باشد، بلكه شركت به شخص وعده مى ‏دهد كه اگر فلان ‏تعداد مشترى براى او جلب كند (مثلا 6 نفر) از ثمن آن ها مقدارى (مثلاً 100 دلار) به حساب او واريز نمايد و اين كار به همين نسبت تا آخر عمر ادامه يافته و حتى‏ قابل نقل به وارث شخص نيز مى‏ باشد (اين واريز پورسانت حق بازاريابى به‏ حساب شخص ممكن است تا ماهيانه بيست ميليون ريال پيش رود) و رسيدن به‏ مجموع اين پول كه چندين برابر پول شخص بوده، هدف و انگيزه اصلى ‏خريدار است. البته شركت مثمن را در تاريخ خريد تحويل نمى ‏دهد و مابقى ‏قيمت آن را از همين حق بازاريابى كم مى‏ كند تا تمام شود و سپس تحويل‏ مى ‏دهد، روشن است كه اگر كسى نتواند در اين شاخه بندى مشترى جلب نمايد نه به مثمن مى‏ رسد و نه به حق بازاريابى. با توجه به اينكه هدف خريدار، تملك مثمن نمى ‏باشد و هدف اصلى ‏رسيدن به اين حق دلالى ‏ها (كه جزء ثمن خريداران بعد است) مى ‏باشد:

الف: اصل اين معامله چه حكمى دارد؟ در صورت جواز تملك اين پول ها (حق ‏بازاريابى ‏ها) تحت كدام يك از عناوين معاملات اسلامى واقع مى ‏شود؟

ب: با توجه به اينكه در اين شركت‏ ها (كه روز به روز در شكل هاى جديد و ثمن‏ هاى متفاوت در كشور شروع به تبليغ مى ‏كنند) مقدار زيادى ارز و بودجه‏ مملكت اسلامى از كشور خارج شده و ثمن هر شخص ‏به حساب اين شركت ‏هاى بيگانه واريز مى‏ گردد بدون اين كه صنعتى وارد كشور شود و يا اينكه حرفه توليدى به راه افتد و در بعضى از موارد موجب تعطيلى ‏بعضى از توليدى‏ هايى كه تعدادى كارگر داشته، شده است و نيز با توجه به احتمال صهيونيستى بودن اين شركت ‏ها و اينكه بيش از نيمى از اقتصاد دنيا در چنگ يهوديان غاصب است و همچنين احتمال اين كه‏ ممكن است در بين خريدارهاى بعدى افراد سفيه اقتصادى واقع شده و متضرر گردند وجود اين مسأله كه در آخر اين بازاريابى قطعاً عده ‏اى ضرر خواهند كرد، نظر حضرتعالى در مورد اين معاملات چيست؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ الف: معامله صحيح است و در صحت معامله هدف ‏اصلى دخالت ندارد. و تملك آن پول ‏ها هم از باب شرط در ضمن عقد بى اشكال است. و همچنين مى‏ شود با جعاله هم‏ تطبيق نمود. به هر حال بى‏ اشكال است.

ب: با مترتب شدن اين مفاسد قهراً شركت در آن ها ولو به نيت خير حرام است و با اين خصوصيات خيال نمى ‏كنم‏ هيچ مسلمان متعهدى دخالت كند، به هر حال حرام است.

موارد مرتبط فعاليت و بازاریابی در شركتی كه محصولاتي جهت حمايت از صنعتگران توليد ميكند. معامله با شركتي كه طلا را به صورت قسطي مي فروشد چه حکمی دارد؟ حکم خريد و گرفتن پورسانت از شركتي كه محصولات سنبليك توليد ميكند چیست؟
نظر شما :
captcha