عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1794     

اگر شهادت به دو نفر منحصر باشد که یکی یا هر دو ریش خود را می ‌تراشند.

استفتاء:

اگر شهادت در دو شخص منحصر باشد که یکی از آنان یا هر دو ریش خود را می ‌تراشند، آیا استناد به آن شهادت جایز است؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ اگر مورد قضیه از مواردی باشد که شهادت دو عادل در آن معتبر است، استناد به شهادت آن نفر که ریش خود را نمی ‌تراشد صحیح است، درباره آنکه ریش خود را می ‌تراشد، در صورتی که معذور باشد، هم همینطور است.

اگر مورد قضیه از مواردی است که در آن به شهادت غیر عدال اکتفا می ‌شود ـ مانند اغلب موارد خارج از باب مرافعات ـ استناد به شهادت آن دو صحیح است، در صورتی که اطمینان ‌آور باشد.

موارد مرتبط آیا عرف می‌تواند ملاک خارج شدن یک بازی از قمار باشد؟ حکم بازى كردن با آلات قمار در صورتى كه به قصد برد و باخت نباشد، چیست؟ در روایات از سلام کردن به کسی که مشغول بازی با شطرنج می‌باشد، نهی شده است. اگر سبيل مردان به اندازه ای بلند باشد كه داخل دهان شود چه حکمی دارد؟ اگر بر لباس شمايل آلات موسيقى يا حيوانات باشد پوشيدن آن حرام است يا نه؟ حکم پوشيدن لباس ‏هاى كفار، يهود، غربى‏ ها اگر به قصد تشبه به آن ها نباشد. انجام بعضى از آداب يهود و كفار، اگر به قصد تشبه به آن ها نباشد چه ‏حكمى دارد؟ حکم گرفتن بيمه بيكارى اگر بر پايه دروغ باشد چیست؟ آيا خوردن صدف دريايى حلال مى باشد؟
نظر شما :
captcha