عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1766     

با توجه به کهولت سن برای تسریع امر میتوان فیش حج تمتع را با عمره تعویض کرد؟

استفتاء:

پدر اینجانب پنج سال پیش برای حج تمتع ثبت نام کرده بود، در مراجعه حضوری به سازمان حج گفته شد که شما باید هشت سال دیگر در نوبت بمانید و نیز می توانید یک فیش تمتع را با سه فیش حج عمره اعزامی در همین سال معاوضه نمایید، با توجه به اینکه پدر اینجانب دارای کهولت سن می باشد و ترس از این داریم که نتواند تا هشت سال دیگر صبر کند و نیز امکان خرید فیش آزاد حج تمتع خارج از توان مالی ما می باشد این تعویض چه حکمی دارد؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ اگر قبلا مستطیع نبوده است عملش اشکال ندارد ولی اگر مستطیع بوده است خیر نمی شود تعویض با حج عمره بنماید.

موارد مرتبط آيا در عمره مفرده يا تمتع در حال احرام مى توان با ماشين سر بسته رفت؟ آيا كندن مو در حج عمره مفرده، موجب كفاره است؟ تكليف فردى كه در عقد موقت به حج عمره مى رود از نظر طواف نساء چیست؟ كسى كه عمره مى رود، نمى توان او را حاجى خطاب كرد. پس از اتمام اعمال و خروج از احرام در عمره مفرده مى توان مجدداً محرم شد. فردی برای حج ثبت نام کرده ولی قبل از نوبتش می میرد آیا حج نيابى لازم است؟ اگر شخص مدیون، دين خود را اداء نکرده و به حج تمتع برود آيا حجش صحيح است؟ فردی برای حج نام نويسى و سپس مرده است،آيا پسر بزرگ اولويت دارد که برود؟ اگر مستطیع برای حج ثبت نام کند ولی وقتی نوبتش میشود دیگر مستطیع نباشد. آيا فرد مستطیع قبل از موسم حج میتواند مالش را در موارد مستحبى مصرف کند؟
نظر شما :
captcha