عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1732     

اگر كسى تكتف در نماز بكند و آن را از اجزاء نماز بداند حرام است.

استفتاء:

آیا دلايل و احاديثی مبنى بر تكتف نكردن پيامبر (صلى الله عليه وآله) در نماز، وجود دارد؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه; اولا: تكتف در زمان پيغمبر (صلى الله عليه وآله) نبود در زمان خلافت عمر، اسيران مجوس را كه آوردند، به نحو تكتف ايستادند; عمر خوشش آمد و گفت ما هم در مقابل خداى تعالى به اين نحو عمل مى كنيم و لذا رواياتى كه وارد شده است بر عدم جواز تكتف از ائمه طاهرين (عليهم السلام) است.

ثانياً: اگر عملى را خداى تعالى به وسيله انبياء آن را جزء عبادت قرار نداده باشد، مانند همين تكتف، و كسى آن را جزء قرار دهد، اصطلاحاً آن را تشريع مى گويند; يعنى داخل كردن چيزى در دين در حالی كه جزء دين نيست (ادخال ما ليس من الدين فى الدين). كه از محرمات است و لذا فقهاء فتوا داده اند اگر كسى تكتف در نماز بكند كه آن را از اجزاء نماز بداند حرام است.

موارد مرتبط آیا خواندن نماز ميت باعث رسيدن به قرب الهى براى ميت مى شود؟ کسیکه به نماز اهمیت ندهد باشرکت در عزای امام حسین(ع) به شفاعت میرسد؟ در روايات از تفأل به قرآن نهى شده است، البته تفأل غير از استخاره است. عبارت «و عجل فرجهم» در پايان تشهد نماز استخاره یکی از روزنه های غيب است که در مقابل انسان گشوده شده است. نهی امام باقر (ع) از دست بسته نماز خواندن.
نظر شما :
captcha