عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1695     

ارشاد جاهل در همه موارد واجب نیست ولی در استحباب آن شکی نیست.

استفتاء:

گاهی اوقات شبهه یا سؤالی بین افراد مطرح می شود كه ما می توانیم رفع شبهه كنیم یا اینكه نكته ای را بیان كنیم كه راهگشا باشد در این صورت:

الف) آیا اظهار نظر بر ما واجب است یا اینكه مستحب می باشد؟

ب) گاهی اوقات مخاطب ما شخصی خود رأی است كه حرف هیچ كس را قبول نمی كند، آیا اصولا با چنین افرادی باید مباحثه یا مناظره كرد یا خیر؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ الف: ارشاد جاهل در همه موارد واجب نیست ولی در استحباب آن شکی نیست.

ب: لازم نیست، حتی در وجوب نهی از منکر فرموده اند احتمال تأثیر شرط است.

موارد مرتبط اطاعت والدین بر فرزند واجب است خصوصاً اگر اطاعت نكردن سبب اذيت آنها بشود. آیا عاق والدين در مورد انجام کارهایی که خلاف شرع نیست نافذ است؟ آيا جواب سلام منافق واجب است يا خیر؟ آيا امر و نهی پدر و مادر در امور غير واجب باعث ايجاد حكم ثانوی می شود؟ حضور در کلاس فرادرمانی که مروجین آن به مقدسات توهین می کنند جایز نیست. در هر مورد که احتمال تأثیر در ترک منکر داده شود نهی از منکر واجب است. آیا تأمین هزینه گزاف درمان زن بر شوهر واجب است یا خیر؟ آيا جواب دادن سلام منافق واجب است؟ آیا جلوگیری کردن از عمل شخصی که می خواهد خودکشی کند واجب است؟ آيا امر به معروف و نهى از منكر در جائى كه اثرى مترتب نباشد واجب است يا خير؟
نظر شما :
captcha