عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1626     

حکم فردی که به اشتباه دو خواهر را صیغه كرده و بعد متوجه شده است، چیست؟

استفتاء:

به اشتباه و جهل دو خواهر را صیغه كرده ام و بعد متوجه این اشتباه شده ام، حکم چیست؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ آن دختری که اول صیغه نموده اید زن شما است، دومی عقدش باطل است و از او باید دوری بجویید. اگر معلوم نیست کدام مقدمند از هر دو دوری بجویید و احتیاطاً ازدواج هر دو را فسخ کنید و یکی از آن دو را مجدداً صیغه نمایید.

موارد مرتبط عادت ماهانه قبل از بخشیدن مدت صیغه جزو ایام عده محسوب نمی شود. اگر زن اعتقادی به صیغه نداشته باشد و به صورت تمسخر و تفریح صیغه را بخواند. آیا خود مرد میتواند یک زن خیابانی را بدون اطلاع او صیغه کند و به آن زن هم نگوید؟ اگر مرد بعد از ازدواج موقت متوجه شود که زن شوهر داشته است چه حکمی دارد؟ آیا مرد می تواند پس از اتمام مدت صیغه، آن زن را به همسری پسرش در آورد؟ آیا مرد متاهل می تواند به دختری که می خواهد صیغه کند بگوید که مجرد است؟ مهر تعیین شده بعد از اتمام مدت صیغه موقت باطل نمی شود و باید پرداخت شود. آیا تمدید صیغه با توافق و بدون خواندن دوباره متن صیغه ممکن است؟ اگر زوج قبل از خواندن صیغه موقت با هم رابطه داشته باشند، صیغه صحیح است؟ آيا مرد مى تواند بدون اجازه همسر، خواهر زاده او را به عقد موقت خود در بياورد؟
نظر شما :
captcha