عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1597     

منظور عرفا از حقیقت محمدیه،حقیقت علویه،وجود منبسط،مشیت فعلیه چیست؟

استفتاء:

در سخنان عارفان برخی عبارت‌ ها از قبیل ؛ حقیقت محمدیه، حقیقت علویه، وجود منبسط (گسترش یافته) ، مشیت فعلیه (اراده و خواست عملی) تکرار می شود، منظورشان از این‌ها چیست؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه; این اصطلاحات و عناوینی که به کار برده می شود ، تمامی یک معنا را می رساند و مصداقشان یکی است یعنی وجود نورانی پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت طاهرینش. تفاوت عنوان ‌ها به لحاظ تفاوت در مقاصد عرفاست؛ مثلا اگر حقیقت محمدیه بگویند منظور وجود مبارک پیامبر گرامی اسلام است و اگر جقیقت علویه بگویند منظورشان وجود مبارک امیر المؤمنین علیه السلام است. (در این مضاف و مضاف الیه مضاف الیه است که موضوع و مورد نظر را معین می کند)، اگر بگویند مشیت فعلیه منظورشان خیر محض است ـ خیر محض آن است که ذاتاً مورد پسند و رغبت قرار می گیرد ـ و اگر وجود منبسط گفته باشند منظور وجود شریف علة العلل است که اگر نبود نور وجود هیچگاه بر ممکنات نمی تابید.

موارد مرتبط آیا منظور از عبس در آیه ی "عَبَسَ وَ تَوَلَّی أَنْ جاءَهُ الْأَعْمى" رسول الله بوده است؟ آیا منظور از تعبیر «حقیقت محمدیه» غیر از وجود محمدی است؟ حکم ذکر «یا علی مدد» و «یا مهدی سند» چیست؟
نظر شما :
captcha