عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1595     

چگونه میتوان سجده ملائکه برای محمد(ص) را با سجده آنان برای آدم تطبیق داد؟

استفتاء:

برخی از عرفا چنین گفته اند:"آنکه فرشتگان بر او سجده کردند کسی بود که پس از خلقتش به مرحله ی انسانیت کامل رسید، خداوند روح را در او دمید و چنین فرمود: "فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ "، این مقام از آن گرامی ترین و بزرگترین مخلوق الهی یعنی حضرت محمد (ص) می باشد. بر این اساس چگونه می توان سجده ملائکه در برابر حضرت محمد (ص) را با سجده آنان در برابر حضرت آدم تطبیق داد؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه; این گفتار منسوب به بیانات اهل بیت بوده و در تعدادی از روایات آمده است؛ از جمله روایتی از امام سجاد (ع) بنا به نقل از جدش رسول خدا (ص) که فرمود: "هنگامی که آدم دید نوری از وجودش دارای درخشش است ـ زیرا خداوند ارواح ما را از بالای عرش به کمر آدم انتقال داده بود ـ نور را دید ولی اشباح برایش هویدا نبود که چه کسانی هستند، گفت: پروردگارا! این نورها کیانند؟ خداوند گفت: این نورها ارواحی هستند که از بهترین جایگاه ‌های عرش خودم به کمر تو منتقل کردم و برای همین است که به ملائکه امر کردم تا بر تو سجده کنند، زیرا ظرفی برای آن ارواح شده ای "

موارد مرتبط آیا درخواست از رسول خدا و اهل بیت او مثلاً برای شفای از بیماری ، حرام است؟
نظر شما :
captcha