عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1528     

انتخاب زياد به عنوان والى

استفتاء:

به چه دليل امام اميرالمؤمنين (عليه السلام)، زياد ابن أبيه (لعنة الله عليه) را به عنوان والى منصوب نمود؟ به چه دليل رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) عمرو ابن العاص را به رياست يكى از سريه ها (1) انتخاب فرمودند؟ در حالى كه تبهكارى و حرام زادگى آنها آشكار بود.

مسأله ديگر اين كه بر اساس عرف آن دوره، امامت نماز جماعت نيز از وظايف والى و فرمانده سريه بوده و آنچنان كه معلوم است هر دوى آنها زنازاده بوده اند. اين درحالى است كه طبق دلايل موجود، امامت نماز جماعت بر زنازاده جايز نمى باشد; پس چگونه مى توان سرپرستى و فرماندهى آنان را صحيح دانست؟ آيا استلحاقِ (2) تنها در اين مورد كافى است يا به دليل ديگرى هم نيازمنديم؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ امام (عليه السلام) همانند رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) بر اساس ظاهر افراد عمل مى نمايد، همين طور است در زمينه نسب افراد كه بر اساس قاعده «فرزند از آن بستر است»، يعنى بر اساس ظاهر و نه واقعيت، عمل مى شود. در زمينه منصوب نمودن افرادى كه به فساد و تبهكارى معروف هستند، اين مورد بر اساس مصالح برترى صورت مى گيرد كه تنها معصوم (عليه السلام) از آن آگاه مى باشد و نه صرفاً به دليل صلاحيت فرماندهان و واليان. داستان سپاه اسامه بهترين دليل از اين دست مصلحت بينى ها مى باشد.

اما در زمينه امامت جماعت، واضح است كه حتى به فرض وجود تلازم ميان تصدى مقام ولايت بر مردم با امام جماعت بودن احراز صلاحيت امام از وظايف نمازگزار مى باشد و نه وظيفه كسى كه او را به ولايت و فرماندهى منصوب كرده است.

--------------------------------------------------------------------

1- سريه: به نبردهايى گفته مى شود كه خود رسول خدا صلى الله عليه و آله رهبرى آن را بر عهده نداشته و كسى را به فرماندهى مى گماشتند.

2- يعنى اينكه انسان، ديگرى را در نسب، به خود ملحق كند.

نظر شما :
captcha