عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1512     

حکم فردی که نمی دانسته از چند سالگی مکلف شده و چند سال روزه قضا دارد.

استفتاء:

بیست و یک سال سن دارم و از امسال شروع به خواندن نماز و گرفتن روزه کرده ام و نمی دانم که نماز و روزه از چه سنی بر من واجب شده است. من چند سال باید نماز و روزه قضا بگیرم؟ و آیا به ازای هر روزه ای که نگرفتم حتما باید 60 روز روزه بگیرم؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ شما به حسب سال 15 سالتان که تمام شده بالغ شده اید و روزه و نماز بر شما واجب شده است و اگر قبل از آن محتلم شده اید از آن وقت بالغ شده اید و به ازای هر روز روزه غیر از قضای آن یا شصت فقیر را اطعام کنید یا شصت روز روزه بگیرید قضاء و کفاره را بلافاصله انجام دهید به تدریج هم می توانید عمل کنید.

موارد مرتبط افطار روزه مستحب به سبب دعوت مؤمن، بهترین افطار است. اگر خانمی لحظاتی قبل از اذان مغرب آثار حیض ببیند روزه‌اش باطل است؟ شخصی که در جوانی روزه‌اش را بدون عذر خورده آیا حکم جاهل قاصر را دارد؟ آیا در ادای روزه قضا مجاز به تعلیق در نیت هستیم؟ اگر بر اثر ملاعبه آب حرکت کند لکن خارج نشود آیا با بول کردن روزه باطل می‌شود؟ آیا رسیدن گرد و غبار غلیظ به حلق مبطل روزه است؟ آیا با یک روز روزه گرفتن در ایام خاص میتوان چندین روز روزه قضاء را اداء نمود؟ در سفر اگر بدانیم تا بعد از اذان ظهر نمی‌آییم میتوان قبل از سفر روزه را شکست؟ در صورت عطش به آب، آیا روزه دار می تواند قدری آب بنوشد؟ آیا فردی که مبتلا به بیماری ام اس است می‌تواند روزه نگیرد؟
نظر شما :
captcha