عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1451     

آیا تأمین هزینه گزاف درمان زن بر شوهر واجب است یا خیر؟

استفتاء:

آیا جایز است مردی که همسری مریض دارد و خرج بیماری او بسیار است، علیرغم توانایی مالی، به پرداخت هزینه درمان وی مبادرت نورزد تا آنجا كه همسر وی مجبور شود از نزدیکان خودش درخواست تأمین این هزینه را نموده و یا اینكه حتی از مریضی بمیرد؟ آیا از لحاظ فقهی تأمین هزینه گزاف درمان زن واجب است یا خیر؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ در صورت توانایی مالی، مرد باید هزینه درمان زن را بپردازد هرچه قدر باشد، ولی در صورت عدم تمکن، محل کلام است و جای بحث دارد، آن هم نه در صورتی که زن اگر درمان نشود می میرد، در این صورت نیز واجب است هزینه درمان زن را بپردازد.

موارد مرتبط اطاعت والدین بر فرزند واجب است خصوصاً اگر اطاعت نكردن سبب اذيت آنها بشود. آيا جواب سلام منافق واجب است يا خیر؟ آيا امر و نهی پدر و مادر در امور غير واجب باعث ايجاد حكم ثانوی می شود؟ ارشاد جاهل در همه موارد واجب نیست ولی در استحباب آن شکی نیست. حضور در کلاس فرادرمانی که مروجین آن به مقدسات توهین می کنند جایز نیست. تکلیف زنی که به نماز خواندن اهمیت میدهد اما شوهرش نماز نمی خواند چیست؟ در هر مورد که احتمال تأثیر در ترک منکر داده شود نهی از منکر واجب است. چه دعا و یا عملی را جهت محبت قلوب زن و شوهرها توصیه می كنید. آيا جواب دادن سلام منافق واجب است؟ آیا جلوگیری کردن از عمل شخصی که می خواهد خودکشی کند واجب است؟
نظر شما :
captcha