عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1443     

آیا ادای کفاراتی که بر گردن زن می باشد بر خود زن واجب است یا شوهرش؟

استفتاء:

آیا ادای کفاراتی که بر گردن زن می باشد بر خود زن واجب است یا آن که شوهر زن باید اقدام به پرداخت آن نماید؟ آیا عناوینی چون واجب النفقه بودن زن و همچنین سطح درآمد مالی و تمکن مالی زن و عدم آن موجب تفصیل در حکم می شود؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ بر مرد واجب است تمام هزینه های متعارف زندگانی زن حتی هزینه های سفر و مهمانی نمودن را بدهد اما در مورد کفاره، اگر کفارۀ کار خلاف عمدی است ادای آن بر گردن مرد نیست والا آن هم بر عهده مرد است.

موارد مرتبط درصورت درخواست شوهر در زمان عقد آیا واجب است زن تمکین کند؟ زن میتواند درصورت بدخلقى زوج شرط كند که براى طلاق خود وكالت داشته باشد. در صورت فوت پسر آيا بر پدر واجب است كه مهريه زوجه متوفى را بپردازد؟ آيا زوج ملزم به پرداخت مهریه سنگینی که در توانش نیست، می باشد؟ اگر در شرایط عقد حق سکونت با زن باشد و مرد تخلف كند نفقه زن ساقط میشود؟ آیا زوج در ضمن نكاح می تواند شرط كند كه زوجه باید پوشيه داشته باشد؟ اگر دختر در خواستگاری چندین خال را با آرایش مخفی کرده باشد تدلیس است؟ عقدی که ذکر مدت در آن نشده باشد محکوم است به دائمی بودن. اگر زمان خواندن خطبه، فرد غسل واجبی به گردن داشته باشد عقد صحیح است؟ اگر زن از بیماری مرد قبل از ازدواج مطلع باشدو بعد از ازدواج دچار عسر و حرج شود.
نظر شما :
captcha