عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1396     

حکم والدینی که آگاه به مبتلا بودن خود به ایدز هستند و جنینی را ایجاد کنند.

استفتاء:

الف: با توجه به نبود قانونی خاص در زمینه کیفر ناقلین ویروس ایدز بالفرض اگر والدینی که آگاه به مبتلا بودن خود هستند رعایت احتیاط نکرده و اقدام به رابطه زناشویی کنند و جنینی را ایجاد کنند، حکم این کار چیست؟

ب: بیشتر فقها سقط جنین را در مورد جنین مبتلا به ویروس ایدز منوط به عدم ولوج روح کرده اند حال آنکه بنده با تحقیقاتی که از اهل فن کردم تقریباً تشخیص این بیماری قبل از ولوج روح را محال یافتم با این حال اگر جنینی بعد از ولوج روح تشخیص داده شد که مبتلا است با توجه به عواقب وخیمی که در انتظار جنین است آیا با شرایطی قائل به سقط چنین جنینی بعد از ولوج روح هستید؟

ج: اگر زنی با آگاهی از مبتلا بودن شوهرش رضایت به نزدیکی دهد و نهایتا زن در اثر بیماری ایدز بمیرد چه مجازاتی برای مرد متصور است و آیا زن را می توان شریک در قتل محسوب کرد؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ الف: آیه شریفه لاتلقوا بایدیکم الی التهلکه (به دست خویش خود را در خطر نیفکنید) دال است بر عدم جواز رابطه زناشویی و ایجاد چنین فرزندی مانند کشتن او می باشد، لذا جایز نیست.

ب:خیر، بعد از ولوج روح سقط جنین جایز نیست.

ج:هر دو مقصر و شریک در قتل محسوب می گردند.

موارد مرتبط حکم تکثیر لوح های فشرده مداحی که در آن حرام بودن تکثیر ذکر شده چیست؟ زائرانی که در سفر به عراق بر اثر بمب‌ گذاری یا...فوت می کنند شهید هستند؟ آیا خرید کالاهایی که شرکت سازنده آنها حامی اسراییل هستند، اشکال دارد؟ آيا خالكوبى در اسلام با شرط قبيح نبودن نماى خالكوبى حرام است؟
نظر شما :
captcha