عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1350     

تعلق گرفتن ديه برای از بين رفتن زيبايی صورت

استفتاء:

شخصی با مراجعه به دادگاه مدعی است كه بر اثر تصادف استخوان های صورتم شكسته و دادگاه ديه لازم را صادر نموده وليكن زيبايی صورتم به طور كلی آسيب ديده, به طوری كه در مجامع عمومی با خجالت حضور پيدا می كنم و به خاطر نقص زيبايی حاصله تقاضای خسارات نموده است. آيا زيبايی مستقلا يك عنوان خاص است و دارای ارزش و يا ديه خاصی است. آيا نظريه كارشناسان فن از جمله پزشكی قانونی در زمينه خسارت وارده و جهات شرعی دارد يا خير لطفا راهنمايی فرماييد؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ در معيوب شدن دماغ و لب, در روايات دليل خاص وارد شده كه اگر دماغ شكسته شود يا لب شكافته شود و بعد از معالجه باز هم دماغ يا لب معيوب باشد ديه زيادتر از موردی است كه معالجه شود. از اين روايات و روايات ديگر, معلوم می شود كه معيوب شدن, عنوان مستقلی است, بنابراين اگر استخوان صورت, شكسته شود و ديه آن داده شود, ولی بعد از معالجه معيوب شده باشد, برای صورت, يك ضمانی هست و چون ديه آن معين نشده است به عنوان ارش و حكومت چيزی بايد داده شود.

موارد مرتبط آیا انجام تبلیغات در اینترنت و گرفتن پورسانت اشکال شرعی دارد؟ بهره مندی از ارث و ... برای طفلی که حاصل از لقاح مصنوعی است چگونه است؟ افراد می توانند اجازه دهند در صورت مرگ مغزی از اعضای بدنشان استفاده شود؟ آیا استفاده از بانک اسپرم برای باردار کردن زن مسلمان جایز است؟ آیا جایز است که از برق محل کار برای شارژ موبایل استفاده کرد؟ انجام شعبده بازی یا تردستی بصورت تفریحی چه حکمی دارد؟ آیا استفاده از روکش طلای دندان برای مردان اشکال دارد؟ استفاده از روش های علمی برای تعیین جنسیت جنین چه حکمی دارد؟ اگر بارداری برای مادر ضرر داشته باشد حکم سقط در مرحله نطفه و علقه چیست؟ حکم تيغ انداختن قسمتى از صورت كه به حق النساء گونه معروف ‏است چیست؟
نظر شما :
captcha