عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1164     

روايات صحيح در خاك‏ سپارى سرهاى شهداى كربلا

استفتاء:

روايت ‏هاى صحيح و درست در مسأله خاك‏ سپارى سرهاى شهداى كربلا به همراه بدن‏ هاى شريف چه مى‏ باشد؟ و در چه منابعى موجود است؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ آنچه «سبط» در كتاب «تذكره» خود آورده است و نزد محدثان و مورخان مشهور مى‏ باشد و «طبرى»، «اسفرائنى»، «دينورى» و ديگران نيز بيان كرده‏ اند اين است كه: سرهاى شهدا به همراه رأس شريف امام حسين‏ عليه السلام از كربلا به كوفه و از آنجا به شام منتقل گرديد و سپس به كربلا عودت داده شد و در كنار اجساد به خاك سپرده شد.

در كتاب ترجمه «تاريخ اعثم كوفى» آمده است: «يزيد، على بن حسين را با همراهانش به سمت مدينه روانه نمود و سرهاى شهيدان را به آن باز گردانيد، پس به سمت مدينه حركت نمودند و در روز بيستم ماه صفر به كربلا رسيدند، پس سر را نزد بدن شريف به خاك سپردند و سرهاى شهدا را نيز در همان جا دفن كردند».

در كتاب «تاريخ حبيب السير» نيز آمده است: 

«يزيد بن معاويه سرهاى شهيدان را به على بن حسين‏ عليه السلام سپرد و او آنها را در بيستم ماه صفر در كنار بدن هاى گرامى به خاك سپرد و سپس به سمت مدينه منوره رهسپار گرديد.» 

در ادامه اين مطلب مى‏ خوانيم: 

«اين درست‏ ترين روايت‏ هاست كه به دست رسيده است».

موارد مرتبط صحيح بودن متن و سند زيارت عاشورا مصيبت زهرا عليها السلام در سقيفه پايه مصيبت امام حسين‏ عليه السلام در كربلا ارتباط سوره فجر و واقعه كربلا ورود اهل ‏بيت پيامبر صلى الله عليه وآله به كربلا در اربعين اول ميزان قابل اعتماد بودن حميد بن مسلم (راوى ماجراى كربلا) طى‏ الارض امام سجاد عليه السلام به كربلا زمان خاكسپارى امام حسين ‏عليه السلام و يارانش‏
نظر شما :
captcha