عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1163     

دفن سر مبارك امام حسين‏ عليه السلام‏

استفتاء:

آيا سر مبارك امام حسين‏ عليه السلام به همراه كاروانيان به كربلا بازگشت و به همراه بدن مبارك دفن گرديد؟ و يا آنگونه كه اهالى مصر ادعا دارند در كشور مصر مدفون مى باشد؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ در زمينه دفن سر مبارك اختلافاتى وجود دارد كه از اين قرار است:

نخست: نظرى كه ميان شيعيان اماميه و اهل تسنن مشترك مى باشد و آن اين كه سر مبارك بعد از شام به كربلا بازگشت و به همراه بدن شريف به خاك سپرده شد. اين نظر مشهور ميان شيعيان و عقيده جمعى از علماى شيعه بوده و برخى از معاصرين اين نظر را مورد اجماع علماى شيعه دانسته‏ اند.

دوم: نظرى كه ميان اهل تسنن و مذهب اسماعيليه مشترك مى باشد و آن اين كه سر مبارك ابتدا در دمشق به خاك سپرده شد و سپس از آنجا به عسقلان و آنگاه به قاهره منتقل و در آنجا به خاك سپرده شد.

سوم: نظر ديگر كه برخى از علماى شيعه قائل به آن مى باشند اين است كه سر مبارك در نزد پدر گرامى شان در نجف اشرف مدفون مى باشد. صاحبان اين نظريه به جز آنچه از صاحب وسائل بر می ‏آيد مشخص نمى باشند و برخى از اخبار به آن اشاره نموده است ولى علما در پذيرفتن آن جانب احتياط را برگرفته ‏اند.

چهارم: نظرى است كه برخى از اهل تسنن دارند و آن اين است كه سر مبارك در مدينه و در جوار قبر مادر گرامى شان حضرت زهرا صلى الله عليه وآله وسلم به خاك سپرده شد.

پنجم: گروهى نيز عقيده دارند كه سر مبارك به همراه بدن شريف به آسمان عروج نموده است.

ولى آنچه من از ميان روايات بسيار و روشن انتخاب كرده‏ ام اين است كه به آسمان عروج نكرده و در زمين موجود مى باشد كه اين امر به تواتر آمده است. اما در مورد محل دقيق دفن رأس مبارك هر چه جستجو كردم نتوانستم به صورت قاطع محل آن را معين نمايم، زيرا همانگونه كه بسيارى اذعان دارند دلايل هيچ كدام از نظريه‏ ها قاطع نمى باشد. 

صاحب كتاب تذكرة الخواص در اين باره چه زيبا گفته است كه:

«به طور كلى سر و يا بدن مبارك در هر كجا كه باشد در جان‏ ها و دل‏ ها قرار دارد و در فكر و انديشه ‏ها جاى گرفته است».

هم‏چنين يكى از بزرگان ما سروده است:

مولى حسين را نجوييد در شرق و يا غرب زمين‏

و همه را رها كنيد و راهتان را كج كنيد به سوى من، زيرا محل شهادت او در دل من جاى دارد (1).

--------------------------------------------------------------

1- لا تَطْلُبُوا الْمَولَى الْحُسَين بِشَرقٍ أرضٍ أَو بِغَربٍ‏

و دَعوُا الجَميعَ و عَرّجُوا نَحوى فَمَشْهَدَهُ بِقَلبى‏

موارد مرتبط برترى زيارت امام رضا عليه السلام بر زيارت امام حسين‏ عليه السلام‏ برترين زيارت‏ نامه براى امام حسين‏ عليه السلام‏ زيارت امام حسين‏ عليه السلام از جمله عوامل آمرزش گناه‏ ثواب زيارت حضرت رقيه‏ عليها السلام‏ سرگذشت حضرت رقيه‏ عليها السلام در واقعه عاشورا اسناد موجود درباره حضرت رقيه‏ عليها السلام در منابع اهل سنت‏ سال و محل تولد حضرت رقيه و همراهى ايشان با امام حسين ‏عليه السلام‏ گريستن آسمان بر امام حسين‏ عليه السلام‏ مصيبت زهرا عليها السلام در سقيفه پايه مصيبت امام حسين‏ عليه السلام در كربلا قيام امام حسين ‏عليه السلام سبب بقا و پايدارى دين اسلام
نظر شما :
captcha