عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1141     

تلازم ابلاغ پيام يك نهضت، با تجمع، شعار و ابراز احساسات

استفتاء:

گفته مى ‏شود كه براى احياى انديشه سيد الشهداء و در نتيجه اجراى احكام الهى احتياجى به اقامه شعائر حسينى (از قبيل سينه زنى، زنجير زنى) كه امروزه به شكل گسترده در ميان شيعه و فرقه ‏هاى مذهبى ديگر از قبيل هندو ها نيز مطرح مى‏ باشد وجود ندارد؛ اين مسأله، امرى مطابق با قوانين شرعى و عرفى نبوده، بلكه وسيله‏ اى براى تمسخر ديگران است و لذا از توانايى‏ هاى خود جهت جلوگيرى از اقامه آن، بيشترين استفاده را مى‏ كنند، اين سياست استعمارى را چگونه تفسير مى‏ كنيد؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ ابلاغ پيام يك نهضت و انتقال آن به نسل‏ ها و ملت‏ ها، قطعاً بايد با نوعى تجمع، شعار و ابراز احساسات خاص همراه باشد، چنانچه اين مراسم در ابلاغ پيام مسيح از سوى كاتوليك‏ ها و احياى آيين‏ هاى خاص در روز جهانى كار، پيام آزادى ابراهام لينكن (فروزاندن مشعل آزادى) با تجمع در زير مجسمه آزادى، در همه ملت ‏ها با آداب و رسوم مختلف ديده مى‏ شود. 

طبيعى است ابلاغ پيام عاشورا به ملت ‏هاى مسلمان و آزادى‏ خواه، بايد از راه يادآورى شعارها، كلمات، و خطبه‏ هاى شهداى عاشورا صورت بگيرد و اين مسأله تنها از راه اقامه مراسم عزادارى و ياد يادآوران امكان پذير است. 

اگر امروزه وسايل ارتباط جمعى گسترده شده، بهتر است از آنها نيز استفاده شود. 

اما اين كه عده‏ اى اين مراسم را به نحو خاص اقامه مى‏ كنند، چنانچه در سؤال يادآورى شده است، طبعاً آنها نوعى آداب و رسوم محلى، قومى مى‏ باشد.

ولى در عين حال، حتى در آن نوع مراسمى كه ضرر جانى مهلك براى انسان نداشته باشد، بى‏ اشكال است، بلكه ابراز آن همان گونه كه جمعى از علماى بزرگ شيعه، همه آنها را از شعائر مذهبى مى‏ دانند، بدون شك بسيار مؤثر مى‏ باشد... و از كارهاى بسيار خوب است، حتى بعضى از بزرگان دين آنها را در بعضى موارد واجب دانسته ‏اند.

موارد مرتبط ورود اهل ‏بيت پيامبر صلى الله عليه وآله به كربلا در اربعين اول
نظر شما :
captcha