عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1124     

آیا آنچه که به عنوان رهن منزل بين مردم متداول است، شرعيت دارد؟

استفتاء:

آنچه به عنوان رهن منزل بين مردم متداول است این است كه مبلغ كلانى را به صاحبخانه پرداخت كرده و ديگر از اجاره ماهانه معاف هستند و در پايان انقضاى اجاره مبلغ را پس مى گيرند، آيا شرعيت دارد؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ چنانچه پول را به عنوان قرض بدهند و شرط كنند كه اجاره منزل گرفته نشود جايز نيست و ربا است. ولى اگر خانه را به عنوان تصرف در آن و استفاده از آن مجاناً بدهند و در ضمن آن شرط كنند كه فلان مقدار به عنوان قرض بدهند و خانه هم رهن باشد، ظاهراً اشكال ندارد.

موارد مرتبط شخصى با پول ربا اقدام به افتتاح فروشگاهی کرده است، حکم خرید از او چیست؟ ربا بين فرزند و مادر چه حكمى دارد؟ بين جد و جده و نوه چطور؟ گرفتن وام از بانك هاى خارجى كه مستلزم پرداخت ربا است چه حکمی دارد؟ سود وام قرض الحسنه به عنوان سود وام ربا است و حرام. آيا حقوقی مانند حق انشعاب آب و برق مى توانند به عنوان مبيع قرار گيرند؟ فردی مدرک تحصیلی را خریده و وارد کار شده است آيا دريافت حقوق اشكال دارد؟ گرفتن آدرس منزل اجاره ای از بنگاه سبب لزوم نوشتن قرارداد در بنگاه نمى شود. معامله با افراد كافر غير حربى چه حكمى دارد؟ سودى كه مغازه داران بر روى برخى اجناس قسطى مى گيرند چه حکمی دارد؟ خريد و فروش چك به مبلغ كمتر از مبلغ مندرج در چك چه حکمی دارد؟
نظر شما :
captcha