عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1076     

اگر پدر و مادر اولاد را از نكاح منع يا امر به طلاق همسر كنند اطاعت واجب است؟

استفتاء:

اگر پدر و مادر اولاد را از نكاح منع كنند و يا امر به طلاق همسرش كنند اطاعت واجب است يا خير؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ در صورتى كه نكاح واجب و طلاق غير جايز باشد به مقتضاى آيه كريمه «و ان جاهداك» الى آخر حق ندارند منع كنند و اطاعتشان واجب نيست. همچنين اگر با ترك نكاح تالى فاسد مهمى مترتّب شود و فعل طلاق موجب ضرر و حرج شود; اطاعت از آن ها واجب نيست. در غير اين موارد اگر از عمل نكردن به قولشان اذيت بشوند واجب است عمل شود; والا واجب نيست.

موارد مرتبط در بخشش و احسان كردن آيا والدين مقدم‌تر هستند يا همسر و بچه ها؟ اطاعت والدین بر فرزند واجب است خصوصاً اگر اطاعت نكردن سبب اذيت آنها بشود. آیا والدین می توانند فرزندی را که همسرش بودایی است به منزل راه ندهند؟ آيا بر والدین لازم است که فرزندانشان را براى ادای نماز صبح از خواب بيدار كنند؟ اختيارات پدر و مادر آیا عاق والدين در مورد انجام کارهایی که خلاف شرع نیست نافذ است؟ اگر به قصد انتقاص، عيب غير مستور مؤمن در غياب او گفته شود، آیا گناه است؟ آيا جواب سلام منافق واجب است يا خیر؟ عواقب اخروی خودكشي و ميزان شدت عقاب آن چگونه است؟ آيا اولاد می توانند پدر و مادر خود را عاق كنند؟
نظر شما :
captcha