عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18329-2178     

️پاسخ های حضرت آیت الله العظمی روحانی دام ظله به سؤالاتی درباره حجاب و وظیفه حکومت اسلامی در این زمینه

حجاب از واجبات است و حکومت اسلامی موظف به اجراء احکام الهیه است و مردم هم از باب وجوب امر به معروف موظف به جلوگیری از بی حجابی هستند به خصوص علماء...

حضرت آیت الله العظمی سید محمدصادق روحانی دام ظله به سؤالاتی درباره حجاب اجباری و وظیفه حکومت اسلامی در این زمینه پاسخ داده اند که متن کامل این پرسش و پاسخ ها را در ادامه می خوانید:

  • نظر شما درباره حجاب اجباری چیست؟
باسمه جلت اسمائه
حجاب از واجبات است و حکومت اسلامی موظف به اجراء احکام الهیه است و مردم هم از باب وجوب امر به معروف موظف به جلوگیری از بی حجابی هستند به خصوص علماء.
  • آیا حجاب از اجباری در اسلام سابقه داشته است؟
باسمه جلت اسمائه
در احکام شرعیه و موضوعات آنها احتیاج به سابقه نیست اگر قرآن و رویات دال بر آن است باید عمل شود سابقه داشته باشد یا سابقه نداشته باشد.
  • به علت اجباری بودن پوشش چادر در بعضی از دانشگاه ها، بسیاری از کسانی که اعتقادی به چادر ندارند به اجبار از این پوشش استفاده می کنند و همین امر موجب خدشه دار شدن حرمت چادر به عنوان حجاب برتر گردیده است و بعضا صحنه های نامناسبی را شاهد هستیم. همچنین عده ای از دانشجویان مسلمان خارجی که محجبه هستند ولی در عرف آنان چادر جایگاهی ندارد نیز مجبور به استفاده از این پوشش می شوند که موجب دلخوری آنان شده و تصویر ناپسندی از حکومت اسلامی و تشیع در ذهن آنان شکل می گیرد. از طرفی مسئولین دانشگاه برای رعایت این قانون از ماموران حراست استفاده می کنند و برخوردهای انضباط و امنیتی برای ترویج چادر موجب بی حرمتی هر چه بیشتر این حجاب برتر شده است. با توجه به توصیفات فوق، خواهشمند است نظر شرع مقدس اسلام را در این زمینه ها بیان بفرمایید. با تشکر جمعی از دانشجویان دانشگاه شاهد

الف: آیا چادر اجباری حکمی اسلامی و اخلاقی است؟

 
باسمه جلت اسمائه
اولا مستور بودن کامل خانم ها با چادر و یا به نحو دیگر از نامحرم از دستورات اکید اسلام است و اجبار کردن خانم ها به چادر در بعضی مکان ها هیچ اشکالی ندارد.
 
ب: آیا برخوردهای امنیتی و انضباطی ماموران مرد با دختران برای اجبار چادر، مورد تایید شرع مقدس اسلام می باشد؟
 
باسمه جلت اسمائه
در مکان هایی که مقررات آن ها استفاده از چادر است، رفتار مأموران امنیتی و انضباطی در اجرای این مقررات بر حق است و کار خلافی نمی کنند.
 
ج: آیا می توان دانشجویان غیر ایرانی و ایرانی که محجبه هستند اما چادر عرف حجاب آنان نیست را به داشتن پوشش چادر مجبور کرد؟
 
باسمه جلت اسمائه
بلی می توان مجبور کرد و اشکالی ندارد.
 
د: چنانچه اجبار به چادر در محیطی مثل دانشگاه موجب وهن چادر، حجاب و اسلام شود آیا اجباری کردن آن از لحاظ شرعی جایز است؟
 
باسمه جلت اسمائه
در دانشگاه اسلامی حتی اجبار به استفاده از چادر در آن مکان نه تنها موجب وهن اسلام و حجاب نیست بلکه در حقیقت امر به استفاده از حجاب کامل تر است.
  • بعضی از زن ها اگر امر به حجاب نمایی ممکن است برای چند ساعتی که آنجا هستی حجاب را رعایت نمایند اما ممکن است از اعتقاد آنها به دین اسلام کم شود یا به دین اسلام بدبین تر شوند یا ممکن است بعد رفتن ما بدتر کنند و بیشتر بی حجاب شوند. الف) آیا باید اینها را امر به معروف کرد؟ (به نظر بنده نباید نهی کرد چون مفاسدی که در بالا ذکر شد ممکن است پیدا شود)
باسمه جلت اسمائه
آنچه ذکر شد مانع از وجوب امر به معروف نمی شود.
  • آیا اگر یقین داریم که نهی از منکر ما اثر نمی کند باز هم مکلف به آن هستیم؟
باسمه جلت اسمائه
در منکرات فردی خیر مکلف نیستید و اما در منکرات اجتماعی با علم به عدم تاثیر باید اظهار نموده شود.
  • آیا توسل به خشونت یا اجبار قانونی از طرف حکومت جایز است؟
باسمه جلت اسمائه
بلی جائز است در منکرات اجتماعی مانند بی حجابی یا بدحجابی.
  • آیا اگر زن مسلمانی حجابش را را رعایت نمی کند می توان با استفاده از قدرت قانونی او را وادار به حجاب کرد؟ من یک مامور وظیفه در نیروی انتظامی هستم و نمی دانم چه کنم؟ گاهی مجبور هستم همراه گشت ارشاد بروم.
باسمه جلت اسمائه
بلی می توانید با قدرت قانونی او را وادار به حجاب کنید و در این عمل نزد خدای تعالی با اجر می باشید.
 
موارد مرتبط پیام تشکّر و قدردانی بابت ارسال پیام‌های تسلیت و ابراز همدردی‌ به مناسبت ارتحال مرجع مجاهد مرحوم آیت‌اللّه العظمی سیّدمحمّدصادق حسینی روحانی(ره) سخنی درباره تقلید و وظیفه مقلّدان حضرت آیت‌اللّه العظمی سیّدصادق روحانی(قدس سره) پس از رحلت ایشان» گفتاری از آیت الله مصطفی مصری العاملی درباره مرجع مجاهد حضرت آیت‌اللّه العظمى سیّدصادق روحانى(قدّس سرّه) مراسم تشییع و وداع با پیکر آیت الله العظمی روحانی بيانيه وكيل عام حضرت آيت الله العظمى روحانى مرجع مجاهد آيت الله العظمى روحانى به ملكوت اعلى پيوست پیام تسلیت دفتر آیت الله العظمی روحانی در پی رحلت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی تولید نرم افزار اندرویدی مجموعه آثار فقهی و اصولی حضرت آیت الله العظمی روحانی دام ظله تولید نسخه جدید ویندوزی مجموعه آثار آیت الله العظمی روحانی دام ظله تولید نسخه جدید نرم افزار اندرویدی مجموعه آثار آیت الله العظمی روحانی شامل 114 جلد از آثار معظم له
نظر شما :
captcha