عربی
بروزرسانی: ۱۳۹۹ شنبه ۳ آبان
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1906     

بهره‌گيرى از علوم نوين در تفسير قرآن

استفتاء:

آيا تفسير قرآن با بهره ‌گيرى از روش‌ هاى نقد ادبى، مبانى مكاتب تفكيكى و ساخت‌ گرايى، اصول مكاتب قرائت‌ ها، فهم و ادراك و تأويل ‌هاى متفاوت و هم‌ چنين علوم متن ‌خوانى و هرمنوتيك و علوم نوين ديگر ممكن است؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ تفسير قرآن كريم مى‌ بايست علاوه بر روايات معصومين (عليهم السلام) بر ظواهری که عربى فصيح آن را می ‌فهمد استوار باشد، زيرا در علم اصول، حجيت ظاهر كتاب را ثابت نموده‌ ايم. پس چنانچه اين علوم ياد شده با ظاهر عربى فصيح و روش ‌هاى گفتارى عرفى تعارضى نداشته باشد مشكلى در بهره ‌گيرى از آنها نيست. در غير اين صورت، استفاده از آنها در تفسیر درست نیست.

موارد مرتبط اولى بودن قرآن يا حديث و روايت؟ مفرد و جمع در ضماير قرآن آیا قرآن ظنى الدّلالة است؟ دراز كردن پا در مقابل قرآن چه حکمی دارد؟ نامگذارى سوره ‌های قرآن کریم؛ توقيفى يا اجتهادى؟ مبناى شماره ‌گذارى آيات قرآن چه بوده است؟ مفاهيم ظهر و بطن قرآن با توجه به روایت «قرآن چهره های بسیار دارد» چگونه می توان آن را داور قرار داد؟ تفسيرهاى روايى تفسير به رأى
نظر شما :
captcha