عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۰ دوشنبه ۳ آبان
  • اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلي آبائِهِ في هذِهِ السّاعَة وَ في كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّي تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
کد : 18322-1319     

وجوب خمس در زمان غيبت‏.

استفتاء:

توقيعى از حضرت، خطاب به اسحاق بن يعقوب وارد شده كه در آن آمده است: «اما خمس براى شيعيان ما مباح شده و تا زمان ظهور فرج بر آن‏ها حلال است، از آن مصرف نمايند تا فرزندانى نكو از آنان به وجود آيد.» (1) آيا اين روايت به اين معنى است كه در دوره غيبت كبرى پرداخت خمس بر شيعيان واجب نيست؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه; اين مسأله از زمان ائمه معصومين ‏عليهم السلام بوده كه خمس در مناكح، مساكن و متاجر واجب نيست و ارتباطى با خمس متعارف زمان ما ندارد. در اين پاسخ، حضرت درباره خمسى كه مورد سؤال بوده، نه خمس زمان ما پاسخ داده ‏اند، سواى اين مطلب روايات ديگرى از ائمه‏ عليهم السلام وارد شده است كه در پرداخت وجوب خمس تأكيد فرموده‏ اند. (2)

-----------------------------------------------------------

1) وسائل الشيعة، ج‏9، ص 550.

2) ر ك: وسائل الشيعة، ج‏9، ص 487.

موارد مرتبط اگر قيمت مسكن از بالاترين نرخ خود از زمان ساخت كاهش يابد حکم خمس؟
نظر شما :
captcha