پایگاه اطلاع رسانی Øضرت آیت الله العظمی روØانی«قدس سره»
• آداب زيارت عاشورا
سوال1: آداب زيارت عاشورا چيست؟ آيا ابتدا بايد دو ركعت نماز زيارت را به جا آورد Ùˆ آنگاه زيارت را خواند يا آنكه شيوه ديگرى را بايد در پيش گرÙت؟ زيارت نامه كمتر شناخته شده اى هم وجود دارد، آيا هر دو زيارت نامه، نتيجه يكسانى دارند يا خير؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ من ابتدا يكى از زيارت نامه هاى امام على بن ابى طالب(ع) را مى خوانم، آنگاه دو ركعت نماز مى گزارم، سپس يك صد بار تكبير مى گويم، آنگاه زيارت عاشورا را مى خوانم، بعد از آن يك صد بار ستمكاران را لعنت مى كنم Ùˆ يك صد بار سلام Ùˆ درود مى Ùرستم، آنگاه دعاى وارده در اين زمينه را مى خوانم، سپس در سجده دعا مى كنم، بعد از آن دو ركعت نماز مى گزارم Ùˆ آنگاه دعاى علقمه را مى خوانم. گمان من اين است كه با انجام اعمال مذكور، همه موارد وارده در روايات مختلÙØŒ رعايت مى شود.
زيارت نامه كمتر شناخته شده اى كه به آن اشاره كرديد، ارزش خاص خود را دارد امّا در مقايسه با زيارت نامه مشهور، از ارزش كمترى برخوردار است رواياتى در دست است كه Ùضيلت Øيرت آور اين زيارت نامه مشهور را آشكار مى كند.
اميدوارم كه خداوند، ما Ùˆ شما را توÙيق دهد كه همه روزه Ùˆ تا آخرين روز عمر خود، زيارت عاشورا را به جا آوريم.
• لعن هاى زيارت عاشورا در اصل زيارت
سوال2: آيا لعن هاى زيارت عاشورا در اصل بوده يا بعداً به آن اضاÙÙ‡ شده است؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ در اصل بوده است و زيارت عاشورا با همه خصوصياتش، سند معتبر دارد.
• منظور از چهار ملعون در زيارت عاشورا
سوال3: در زيارت عاشورا آمده است: «Ø®Ø¯Ø§ÙŠØ§ØŒ اوّلى، دوّمى، سوّمى Ùˆ چهارمى را لعنت كن»(1)ØŒ اين چهار ملعون Ú†Ù‡ كسانى هستند؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ علما در تعيين مصاديق اين چهار تن، دچار اختلا٠شده اند Ùˆ نمى توان به يقين، در مورد ديدگاه هاى آنان اظهار نظر كرد; زيارت عاشورا توسط امام باقر(عليه السلام) تعليم داده شد Ùˆ بهتر است كه انسان به هنگام خواندن عبارت مذكور، همان اÙراد مورد نظر امام باقر(عليه السلام) را مدّ نظر قرار دهد.
• ابن مرجانه همان عبيدالله بن زياد
سوال4: مقصود از ابن مرجانه در زيارت عاشورا كيست؟ و اگر مقصود، ابن زياد است پس چرا ابن مرجانه به ابن زياد عط٠شده است؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ ابن مرجانه همان عبيدالله بن زياد است Ùˆ عط٠به واو به خاطر شناساندن بيشتر او Ùˆ شايد تشريÙÙ‰ باشد، همچنان كه مى گوييم: «Øسين بن على، Ùˆ ابن Ùاطمه»ØŒ البته اØتمال دارد كه عط٠به واو، توهينى Ùˆ براى بيان پستى پدر Ùˆ مادر عبيدالله باشد چنانكه در زيارت مى خوانيم: «Ùˆ عبيد الله بن زياد يعنى ابن مرجانه را لعنت كن.»(2) چون مادرش در زنا شهرت داشته است.
• آثار Ùˆ ثواب صد بار لعن Ùˆ سلام زيارت عاشورا
سوال5: آيا مى توان به هنگام خواندن زيارت عاشورا، لعن Ùˆ سلام را يك بار ذكر كرد اما در پايان Ú¯Ùت: (صدبار) Ùˆ عبارت آن را بدين صورت قرائت نمود كه: « خداوندا! نخستين ستمكار در ØÙ‚ Ù…Øمّد Ùˆ آل Ù…Øمد Ùˆ نيز آخرين پيرو آن ستمكار را لعنت كن. خدايا! لعنت كن آن گروهى را كه با Øسين(عليه السلام) جنگيدند، با دشمنان او همراهى Ùˆ بيعت كردند Ùˆ بر قتل او اصرار ورزيدند، خداوندا! همه را لعنت كن يك صد بار»ØŸ(3)
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ تكرار صد باره لعن Ùˆ سلام در زيارت عاشورا، آثار Ùˆ ثوابى دارد كه در قرائت مورد نظر شما ياÙت نمى شود.
• استØباب زيارت عاشورا در غير عاشورا
سوال6: آيا خواندن زيارت عاشورا در روزهايى غير از روز عاشورا، مثلا در ماه مبارك رمضان يا روز جمعه به قصد ورود يا رجاء مستØب است؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ بلى، مستØب است.
• زيارت عاشورا از اØاديث قدسيه
سوال7: آيا زيارت عاشورا Øديث قدسى است يا نه؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ روايات متعددى در Ùضيلت Ùˆ كيÙيت آن از امامين صادقين(عليهما السلام)رسيده است، ولى همانگونه كه Øاجى نورى(رØمة الله)مى Ùرمايد اين زيارت از اØاديث Ù‚Ùدسيه Ùˆ از Ù…ÙنشÙئات Øضرت ØÙ‚ تعالى است.
-------------------------------------------------------------------------------------------
1. اللّهÙمَّ الْعَن٠الأَوَّلَ Ùˆ الثّانى Ùˆ الثّالÙØ«ÙŽ Ùˆ الرّابÙعَ
2. اللّهÙمَّ الْعَن٠الأَوَّلَ Ùˆ الثّانى Ùˆ الثّالÙØ«ÙŽ Ùˆ الرّابÙعَ
3. اللَّهÙمَّ الْعَن أَوَّلَ ظالÙÙ… ظَلَمَ Øَقَّ Ù…ÙØَمَّد ÙˆÙŽ آل٠مÙØمَّد ÙˆÙŽ آخÙرَ تابÙع لَه٠عَلَى ذلكَ. اللَّهÙمَّ الْعَن٠العÙصابَةَ الّتى جَاهَدَت٠الØÙسَينَ(عليه السلام) ÙˆÙŽ شايعَت ÙˆÙŽ بايعَت ÙˆÙŽ تابَعَت عَلَى قَتلÙÙ‡ÙØŒ اللّهÙمَّ العَنهÙÙ… جميعاً مائةَ مَرَّة.