پایگاه اطلاع رسانی Øضرت آیت الله العظمی روØانی«قدس سره»
• زمان خاكسپارى امام Øسين(ع) Ùˆ يارانش
سوال16: بين شهادت امام Øسين(عليه السلام) Ùˆ تدÙين ايشان چند روز طول كشيده است؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ روايات در اين زمينه گوناگون Ùˆ متÙاوت مى باشد، ولى گمان نزديك به علم، در اين رابطه اين است كه خاكسپارى امام Øسين(عليه السلام) Ùˆ يارانش در شامگاه دوازدهم Ù…Øرم انجام گرÙته است.
•Ø¯ÙÙ† سر مبارك امام Øسين(ع)
سوال17: آيا سر مبارك امام Øسين(عليه السلام) به همراه كاروانيان به كربلا بازگشت Ùˆ به همراه بدن مبارك دÙÙ† گرديد؟ Ùˆ يا آنگونه كه اهالى مصر ادعا دارند در كشور مصر مدÙون مى باشد؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ در زمينه دÙÙ† سر مبارك اختلاÙاتى وجود دارد كه از اين قرار است:
نخست: نظرى كه ميان شيعيان اماميه و اهل تسنن مشترك مى باشد و آن اين كه سر مبارك بعد از شام به كربلا بازگشت و به همراه بدن شري٠به خاك سپرده شد. اين نظر مشهور ميان شيعيان و عقيده جمعى از علماى شيعه بوده و برخى از معاصرين اين نظر را مورد اجماع علماى شيعه دانسته اند.
دوم: نظرى كه ميان اهل تسنن و مذهب اسماعيليه مشترك مى باشد و آن اين كه سر مبارك ابتدا در دمشق به خاك سپرده شد و سپس از آنجا به عسقلان و آنگاه به قاهره منتقل و در آنجا به خاك سپرده شد.
سوم: نظر ديگر كه برخى از علماى شيعه قائل به آن مى باشند اين است كه سر مبارك در نزد پدر گرامى شان(عليه السلام) در نج٠اشر٠مدÙون مى باشد. صاØبان اين نظريه به جز آنچه از صاØب وسائل بر مى آيد مشخص نمى باشند Ùˆ برخى از اخبار به آن اشاره نموده است ولى علما در پذيرÙتن آن جانب اØتياط را برگرÙته اند.
چهارم: نظرى است كه برخى از اهل تسنن دارند Ùˆ آن اين است كه سر مبارك در مدينه Ùˆ در جوار قبر مادر گرامى اش Øضرت زهرا(صلى الله عليه وآله وسلم) به خاك سپرده شد.
پنجم: گروهى نيز عقيده دارند كه سر مبارك به همراه بدن شري٠به آسمان عروج نموده است.
ولى آنچه من از ميان روايات بسيار Ùˆ روشن انتخاب كرده ام اين است كه به آسمان عروج نكرده Ùˆ در زمين موجود مى باشد كه اين امر به تواتر آمده است. اما در مورد Ù…ØÙ„ دقيق دÙÙ† رأس مبارك هر Ú†Ù‡ جستجو كردم نتوانستم به صورت قاطع Ù…ØÙ„ آن را معين نمايم، زيرا همانگونه كه بسيارى اذعان دارند دلايل هيچ كدام از نظريه ها قاطع نمى باشد. صاØب كتاب تذكرة الخواص در اين باره Ú†Ù‡ زيبا Ú¯Ùته است كه: «Ø¨Ù‡ طور كلى سر Ùˆ يا بدن مبارك در هر كجا كه باشد در جانها Ùˆ دلها قرار دارد Ùˆ در Ùكر Ùˆ انديشه ها جاى گرÙته است»ØŒ همچنين يكى از بزرگان ما سروده است:
مولى Øسين را نجوييد در شرق Ùˆ يا غرب زمين
Ùˆ همه را رها كنيد Ùˆ راهتان را كج كنيد به سوى من، زيرا Ù…ØÙ„ شهادت او در دل من جاى دارد(1).
• روايات صØÙŠØ Ø¯Ø± خاك سپارى سرهاى شهداى كربلا
سوال18: روايت هاى صØÙŠØ Ùˆ درست در مسأله خاك سپارى سرهاى شهداى كربلا به همراه بدنهاى شري٠چه مى باشد؟ Ùˆ در Ú†Ù‡ منابعى موجود است؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ آنچه «Ø³Ø¨Ø·» در كتاب «ØªØ°ÙƒØ±Ù‡» خود آورده است Ùˆ نزد Ù…Øدثان Ùˆ مورخان مشهور مى باشد Ùˆ «Ø·Ø¨Ø±Ù‰»ØŒ «Ø§Ø³Ùرائنى»ØŒ «Ø¯ÙŠÙ†ÙˆØ±Ù‰» Ùˆ ديگران نيز بيان كرده اند اين است كه: سرهاى شهدا به همراه رأس شري٠امام Øسين(عليه السلام) از كربلا به كوÙÙ‡ Ùˆ از آنجا به شام منتقل گرديد Ùˆ سپس به كربلا عودت داده شد Ùˆ در كنار اجساد به خاك سپرده شد.
در كتاب ترجمه «ØªØ§Ø±ÙŠØ® اعثم كوÙÙ‰» آمده است: «ÙŠØ²ÙŠØ¯ØŒ على بن Øسين را با همراهانش به سمت مدينه روانه نمود Ùˆ سرهاى شهيدان را به آن باز گردانيد، پس به سمت مدينه Øركت نمودند Ùˆ در روز بيستم ماه صÙر به كربلا رسيدند، پس سر را نزد بدن شري٠به خاك سپردند Ùˆ سرهاى شهدا را نيز در همان جا دÙÙ† كردند.»
در كتاب «ØªØ§Ø±ÙŠØ® Øبيب السير» نيزآمده است: «ÙŠØ²ÙŠØ¯ بن معاويه سرهاى شهيدان را به على بن Øسين(عليه السلام) سپرد Ùˆ او آنها را در بيستم ماه صÙر در كنار بدنهاى گرامى به خاك سپرد Ùˆ سپس به سمت مدينه منوره رهسپار گرديد. در ادامه اين مطلب مى خوانيم: اين درست ترين روايت هاست كه به دست رسيده است.»
• تلاوت آيه شريÙÙ‡ «Ø£ÙŽÙ…Ù’ ØَسÙبْتَ أَنَّ أَصْØَابَ الْكَهْÙÙ...
سوال19: راز Ùˆ هد٠از تلاوت آيه شريÙÙ‡ «Ø£ÙŽÙ…Ù’ ØَسÙبْتَ أَنَّ أَصْØَابَ الْكَهْÙ٠وَالرَّقÙيم٠كَانÙوا Ù…ÙÙ† آيَاتÙنَا عَجَباً»(2) توسط رأس شري٠Øضرت سيدالشهدا(عليه السلام)Ú†Ù‡ بوده است؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ تلاوت آيه شريÙÙ‡ مذكور از جمله امورى است كه به خودى خود آشكار مى باشد، Ú†Ù‡ مقصود Øضرت(عليه السلام)اين بوده كه مشخص نمايد سخن Ú¯Ùتن سر بريده شده بر بالاى نيزه، يك نشانه الهى است Ùˆ دليلى براى Ø´Ú¯Ùتى از آن وجود ندارد; زيرا از طريق قرآن ثابت شده است كه اصØاب كه٠هم دهها سال پس از مرگشان سخن Ú¯Ùتند، بنابراين همان گونه كه اين نشانه الهى، مظلوميت Ùˆ كرامت اصØاب كه٠را نشان مى دهد، درباره سيدالشهدا نيز همين مطلب صدق مى كند.
• سر به كجاوه زدن Øضرت زينب(س)
سوال20: آيا اين روايت كه بيان مى دارد Øضرت زينب(عليها السلام) سر مبارك خود را به چوب كجاوه زدند Ùˆ خون از زير نقاب Øضرت جارى شد، روايت درستى مى باشد؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ بله. اين روايت بدون شك معتبر مى باشد.
• Ù…Ø¬Ø±ÙˆØ Ø³Ø§Ø®ØªÙ† سرها توسط قبيله بنى اسد
سوال21: Ú¯Ùته مى شود كه گروهى از قبيله بنى اسد سرهاى خود را جهت همدردى با امام Øسين(عليه السلام) Ù…Ø¬Ø±ÙˆØ Ø³Ø§Ø®ØªÙ†Ø¯ØŒ شعار: «Ø§Ù‰ كاش همراه تو بوديم آقاى من Ùˆ سود بزرگ نصيبمان مى شد» را سر دادند Ùˆ يكى از معصومين(عليه السلام) نيز اين عمل آنان را تأييد Ùرمودند، آيا روايتى در دست مى باشد كه اين مطلب در آن آمده باشد؟ Ùˆ آيا روايتى كه بيان مى دارد Øضرت زينب كبرى(عليها السلام) سر مباركشان را به چوب كجاوه زده اند صØÙŠØ Ù…Ù‰ باشد؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ روايت كجاوه صØÙŠØ Ùˆ معتبر مى باشد اما روايت بنى اسد در كتابهاى معتبر موجود نيست.
• زمان بازگشت كاروان اسيران
سوال22: آيا بازگشت كاروان اسيران اهل بيت(عليهم السلام) در اربعين Øسينى در همان سال نخست شهادت امام Øسين(عليه السلام) اتÙاق اÙتاد؟ Ùˆ يا اين بازگشت در سال بعد بوده است؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ پس از تØقيق Ùˆ جستجوى كامل، مطمئن شديم كه بازگشت كاروان اسيران در اربعين Øسينى همان سال شهادت Øضرت امام Øسين(عليه السلام)صورت گرÙته است.
• طى الارض امام سجاد(ع) به كربلا
سوال23: Øضرت امام سجاد(عليه السلام) چگونه توانست خود را به كربلا برساند Ùˆ اجساد مبارك را به خاك بسپارد؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ آنگونه كه از برخى روايات بر مى آيد ايشان از طريق طى الارض به كربلا رسيدند كه البته اين گونه مسائل خارق العاده براى خداوند متعال سخت نمى باشد و طبق بسيارى از آيات و روايات، كثيرى از انبياء الهى و اوصياء از اينگونه امور بهره برده اند.
--------------------------------------------------------------------------------
1. لا تَطْلÙبÙوا الْمَولَى الْØÙسَين بÙشَرق أرض Ø£ÙŽÙˆ بÙغَرب
Ùˆ دَعوÙا الجَميعَ Ùˆ عَرّجÙوا Ù†ÙŽØوى Ùَمَشْهَدَه٠بÙقَلبى
2. مگر پنداشتى كه اصØاب كه٠و رقيم «Ø®Ùته گان غار لوØÙ‡ دار» از آيات ما Ø´Ú¯Ùت بوده است؟ كهÙ/9.