پایگاه اطلاع رسانی Øضرت آیت الله العظمی روØانی«قدس سره»
همان گونه كه در روايات به آن اشاره شده، انسان مى تواند با اجبار Ù†Ùس Ùˆ الزام آن از طريق عهد Ùˆ نذر از اين رذيله، رهايى يابد...
جوانى هستم كه هيچ زنى از مقابل چشمم رد نمى شود مگر اين كه با تمام وجود متوجه او مى شوم، Ùˆ اين، برايم تبديل به عادت Ùˆ ملكه شده Ùˆ در قلبم Ù†Ùوذ كرده است. چگونه مى توانم توبه كنم؟ Ùˆ چگونه از اين عادت كه به واسطه ديدن رÙتار دوستان، پدرم، برادرانم Ùˆ نزديكانم شروع شده، رهايى يابم؟
جواب آیت الله العظمی روØانی: باسمه جلت اسمائه؛ از پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم) نقل شده است: «Ù‡Ø± كس چشم خود را از نگاه Øرام پر كند، خداى تعالى در روز قيامت چشم او را با ميخ هاى آتشين پر كند، Ùˆ تا روز Øشر از آتش انباشته مى سازد تا Øساب مردم به پايان رسد، Ùˆ پس از آن، او را به آتش مى اÙكند» (1).
همان گونه كه در روايات به آن اشاره شده، انسان مى تواند با اجبار Ù†Ùس Ùˆ الزام آن از طريق عهد Ùˆ نذر از اين رذيله، رهايى يابد. او مى تواند چشم خود را Ùرو اÙكند، Ùˆ Ùرو اÙكندن چشم تأثيرى عجيب دارد. از پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) نقل شده است كه: «Ø§Ø² ايشان درباره مردى پرسيدند كه زن (نامØرم ) بر او بگذرد Ùˆ او نگاه كند، Ùرمود: نگاه نخست ØÙ‚ تو است، Ùˆ نگاه بار دوم بر ضرر توست، Ùˆ نگاه سوم تير زهرآگينى از تيرهاى شيطان است. هر كس بخاطر خداى تعالى، نه بخاطر ديگران، از تكرار نگاه خوددارى كند، خداوند ايمانى به او عطا مى Ùرمايد كه طعم Ùˆ لذت آن را مى چشد» (2).
در برخى نصوص شري٠اذعان شده كه درمان نگاه Øرام، از راه درمان علت آن ميسر است; زيرا منشا آن غالبا تهييج شهوت است. لذا اگر انسان Ùوران شهوتش را از راه Øلال درمان نمايد، به Øرام نيازى پيدا نمى كند. Ùˆ اين همان است كه امام على (عليه السلام) در سخنى به آن اشاره كرده Ùˆ Ùرموده است: «Ø§Ú¯Ø± يكى از شماها زنى را ديد كه او را Ø´Ú¯Ùت زده كرد، نزد همسرش برود، زيرا نظير آنچه ديده است در همسر خود او نيز هست. پس شيطان را به دل خود راه ندهد. Ùˆ چشمش را از آن زن برگرداند; Ùˆ اگر همسرى ندارد، دو ركعت نماز بخواند Ùˆ خداى را زياد Øمد Ùˆ ستايش كند، Ùˆ پيامبر Ùˆ آل پيامبر را صلوات بÙرستد، آن گاه دعا كند Ùˆ از Ùضل خدا درخواست كند كه خداوند به مهربانى خود Øلالى را Ùراهم كند كه او را بى نياز سازد.» (3)
------------------------------------------------------------------
1- مستدرك الوسائل، ج 14ØŒ ص 268; بØارالانوار، ج 101ØŒ ص 37.
2- مستدرك الوسائل، ج 14، ص 268.
3- بØارالانوار، ج 10ØŒ ص 115; Ùˆ ج 100ØŒ ص 287.