پایگاه اطلاع رسانی Øضرت آیت الله العظمی روØانی«قدس سره»
متن سخنرانى Øضرت آيت الله العظمى آقاى روØانى در شروع درس Øوزه علميه قم در سوم بهمن ماه 1356 خورشيدى
(روز يكشنبه دوازدهم صÙر 1398/سوم بهمن ماه 1356 خورشيدى)
بسم الله الرØمن الرØيم
اللهم لك الØمد الشاكرين لك علي مصابهم الØمدلله على عظيم رزيتي Ùˆ صلى الله على سيدنا Ù…Øمد Ùˆ علي الاصÙياء من عترته Ùˆ اعوذ بالله من الشيطان الرجيم.
(وَلاَ ÙŠÙŽØْسَبَنَّ الَّذÙينَ ÙƒÙŽÙَرÙوا أَنَّمَا Ù†ÙمْلÙÙŠ Ù„ÙŽÙ‡Ùمْ خَيْرٌ لأَنْÙÙسÙÙ‡Ùمْ Ø¥Ùنَّمَا Ù†ÙمْلÙÙŠ Ù„ÙŽÙ‡Ùمْ Ù„ÙيَزْدَادÙوا Ø¥Ùثْماً ÙˆÙŽÙ„ÙŽÙ‡Ùمْ عَذَابٌ Ù…ÙÙ‡Ùينٌ)(1 )
Ùجايعى كه در اين روزها در شهر مذهبى قم واقع شد، Ùجايعى است كه روى تاريخ بشريت را سياه كرده است. Ùجايعى است كه در طى قرون Ùˆ اعصار متماديه، نظيرش كمتر ديده شده است.
Ùاجعه اى است كه در اين عصر بخصوص، شايد در هيچ جايى از جهان نظيرش ديده نشده است. مأمورين Ù…Ø³Ù„Ø Ø¯ÙˆÙ„ØªÙ‰ به عده اى كه تظاهرات آرامى داشتند Ùˆ تقاضايشان اين بوده است كه اØكام Ùˆ قوانين اسلام بايد اجرا بشود، به روØانيت Ùˆ به مقام مرجعيت شيعه جسارت شده است Ùˆ بايد رÙع اهانت از آن بشود، Ùˆ قوانين مملكتى بخصوص ماده 1 Ùˆ 2 Ùˆ 26 Ùˆ 39 از متمم قانون اساسى بايد اجرا بشود، به آن Ù†ØÙˆ ÙˆØشيانه Øمله كردند. به متظاهرين به Ù†Øوى Øمله شده است كه بعد از ساعتى ده ها مقتول Ùˆ عده زيادى Ù…Ø¬Ø±ÙˆØ Ø¯Ø± خيابان ها بودند Ùˆ بعد از آن Øمله مامورين در شهر به يك مانور ÙˆØشيانه اى كاَنَّه ÙتØÙ‰ كرده اند، پرداختند.
در اين Ùاجعه به مردم Ùˆ Øتى به خانه هاى مردم هم Øمله شد Ùˆ بعد از آن مجروØين را در بيمارستان ها Ùˆ در منازل تØت نظر گرÙتند.
مقتولين را به ما عددش را نمى گويند چقدر است. برده اند تهران Ùˆ عدد مقتولين Ú¯Ùته نشده است. اسامى آنها Ú¯Ùته نشده است. الان مقتولين ما در كجا هستند هنوز ما نمى دانيم. مسلماً دÙÙ† نشده اند. آنها هنوز دÙÙ† نشده هستند Ùˆ معلوم نيست كه Ú†Ù‡ بر سر آنها آمده است.
با اين Ùجايع ÙˆØشيانه اى كه انجام داده اند از غرائب امر اين است هنوز هم مى گويند انقلاب سÙيد!! اين Ú†Ù‡ سÙيدى است كه با اين همه خون ابريا رنگين نمى شود.
بدتر از آن Ùˆ Ùجيع تر از آن نسبت ارتجاع دادن است. بعد از اين جريان در روزنامه ها Ù€ در نطق ها در راديوها، مرتب عنوان مرتجع Ùˆ ارتجاع Ù…Ø·Ø±Ø Ù…Ù‰ شود. نمى دانيم مرتجع ما هستيم كه Ùقط تقاضايمان اجراى قانون اسلام - اجراى قوانين مملكت Ù€ مراعات اصول Øقوق بين المللى است؟ مرتجع مائيم كه اين را مى گویيم يا آنهايى كه اØياى سنن ماقبل اسلام را مى كنند يا اØياى سنن آتش پرستى مى كنند Ùˆ يا سنن كسانى را كه غير از زور Ùˆ قلدورى Ùˆ بدبختى بر ملتشان چيزى نداشتند اØيا مى كنند ... جشن هاى 2500 ساله مى گیرند Ùˆ ماده تاريخ اسلام را عوض مى كنند، آنها مرتجع نيستند Ùˆ ما مرتجعيم!! به هر Øال اين مصيبت عظمى را اولاً به پيشگاه اقدس ولى عصر Ø§Ø±ÙˆØ§Ø Ø§Ù„Ø¹Ø§Ù„Ù…ÙŠÙ† له الÙداكه Øتماً قلب مقدسش از اين جريان Ù…Ø¬Ø±ÙˆØ Ø§Ø³ØªØŒ تسليت عرض مى كنيم (گريه شديد Øضار) Ùˆ ثانياً به بازماندگان اين مقتولين، پدران Ùˆ مادران ستم ديده، Ùرزندان يتيم Ùˆ بعد هم به خودمان (من Ùˆ شما Ùˆ بقيه مسلمان ها) اين مصيبت بزرگ را تسليت مى گويم.
قاعده اش نبود كه ما درس بيایيم Ùˆ درس هم نيامديم. به عنوان درس نيست. امروز Ùقط دو جهت سبب شد كه ما اينجا آمديم. يكى اينكه پريشب يكى از مراجع بزرگ تلÙÙ† كردند به اينكه در اين جريان چون متØداً Ùˆ متÙقاً آقايان هم بوده اند، هم مراجع، هم علماء، هم طلاب Ùˆ هم مردم، بنابراين ما بنا داريم Ùردا درس را شروع كنيم، يعنى ديروز. Ùˆ شما هم براى ØÙظ ÙˆØدت كلمه Ùˆ اينكه دولت استÙاده نكند از اختلا٠كلمه، شما هم برويد درس Ù€ من هم به نظرم بدØرÙÙ‰ نيامد Ù€ چون Øالا كه وقت مبارزه است ØµÙ„Ø§Ø Ù†ÙŠØ³Øª به اينكه آقايان طلاب ولو گله اى هم از بعضى داشته باشند. جاى اين نيست كه به آن Øر٠ها رسيدگى بشود Øالا بايد متØداً Ùˆ متقÙاً در مقابل دشمن استقامت كرد. اين يك جهت بود، جهت ديگر اينكه اين ايام سؤالات مكرر مى شود، خيلى زياد، دو سه سؤالى از ما مى كنند. يكى اينكه نتيجه اين انقلاب Ùˆ خونريزى Ú†Ù‡ شد؟ سؤال دوم اينكه شما Ú†Ù‡ خيال داريد، بعد از اين برنامه تان چيست؟ سؤال سوم اينكه Ù…Øصلين Ùˆ طلاب Ú†Ù‡ برنامه اى دارند Ùˆ Ú†Ù‡ كار بايد بكنند؟
براى جواب اين ها امروز چند كلمه اى صØبت مى كنيم.
جواب سؤال اول را در آيه شريÙه، خداوند تبارك Ùˆ تعالى داده است در قضيه Øضرت موسى Ùˆ Ùرعون. Ùرعون ظلم Ùˆ ستم زياد بر ملت مى كرد Ùˆ بخصوص بر بنى اسرائيل. موسى هم به آنها مى Ùرمود به اينكه شما هم قيام كنيد، مبارزه كنيد، داخل ارض مقدس بشويد - چون اجازه نمى دادند به دخول در ارض مقدس را Ù€ جواب آنها اين بود به اينكه آن طر٠كه زور Ùˆ قلدرى Ùˆ اسلØÙ‡ Ùˆ همه اين ها را دارد Ùˆ ما هم هيچ گونه وسيله اى نداريم جز يك عده اى اÙراد بى سلاØØŒ بى پناه - ما با اين ها نمى توانيم مبارزه كنيم به علاوه، ايكال مى كنيم امر را به خداوند تبارك Ùˆ تعالى (Ùَاذْهَبْ أَنْتَ وَرَبّÙÙƒÙŽ ÙَقَاتÙلاَ Ø¥Ùنَّا هَا Ù‡Ùنَا قَاعÙدÙونَ)(2 ). شما با خدايت برو جنگ بكن، چون اگر خدا مى خواست خودش قدرت اين را دارد كه زورگوها را از بين ببرد ما چرا قيام كنيم!
بنابراين شما برويد جنگ خودتان را بكنيد اگر ÙØ§ØªØ Ø´Ø¯ÙŠØ¯ ما هم هستيم. اگر مغلوب شديد، شما مغلوب مى شويد ما چرا برويم؟ در اين آيه شريÙÙ‡ دارد (ادْخÙÙ„Ùوا عَلَيْهÙم٠الْبَابَ ÙÙŽØ¥Ùذَا دَخَلْتÙÙ…Ùوه٠ÙÙŽØ¥ÙنَّكÙمْ غَالÙبÙونَ وَعَلَى اللّه٠ÙَتَوَكَّلÙوا Ø¥ÙÙ† ÙƒÙنْتÙÙ… Ù…ÙؤْمÙÙ†Ùينَ)(3 ) اين جور مى Ùرمايد خداوند به اينكه اگر ملت خواسته اى كه دارد با اراده Ùˆ عزم راسخ قيام كند Ùˆ از راهش وارد شود، از راه مبارزه، راه صØÙŠØ Ù…Ø¨Ø§Ø±Ø²Ù‡ØŒ پيروز مى شود.
Ùˆ اكنون مسلماً پيروزى بر شماست، بر شمايى كه مبارزه مى كنيد، توكل بر خدا هم بكنيد. معناى توكل اين نيست كه در خانه بنشينيم Ùˆ بگویيم خداوند تبارك Ùˆ تعالى خودش كارها را انجام بدهد. امام زمان است بايد بيايد، ما آقا داريم، صاØب داريم، خودش بيايد Ø§ØµÙ„Ø§Ø ÙƒÙ†Ø¯! نه اين طور نيست. شما مبارزه بكنيد Ùˆ مسلماً غالب خواهيد شد Ùˆ در عين Øال متوكلا على الله باشد - قصدتان خدا باشد - براى خدا قيام كنيد اگر ايمان به خدا داريد مسلماً پيروزى از آن شماست. يقيناً اين جور در آيه شريÙÙ‡ Ùرموده است، آيات قرآن هم البتّه مربوط به زمان خاصى نيست. اين مربوط به جميع ازمنه است Ùˆ در اين زمان هم آن باب Ùˆ راهى كه ما بايد از آن داخل شويم راهى است كه خود پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) ارائه Ùرموده است (صلوات Øضار).
شايد متواتراً اين روايت از پيغمبر اكرم روايت شده است كه بعد از اينكه Ùضائل جهاد را Ùرموده، Ùوائد جهاد را بيان داشت، Ùرمود :
«Ø§Ùضل الجهاد كلمه عدل عند امام جائر او سلطان جائر او امير جائر».
يعنى : يك كلمه ØÙ‚ در برابر جبابره Ùˆ سلاطين جور زدن، اين بزرگ ترين جهاد است يعنى از اين راه بايد داخل بشويد، امرى است كه پيغمبر Ùرموده است به اينكه در مقام جهاد بايد اين جور وارد بشويد، اÙضل الجهاد اين عبارت است : كلمة عدل عند امام جائر او سلطان جائر.
اين يك روايت - در روايت ديگرى كه متواتراً مستÙيضاً بيان شده، Ùرموده است به اينكه «Ø§Ø°Ø§ ظهرت البدع Ùعلى العالم ان يظهر علمه والا Ùعليه لعنه الله». اگر قانونى برخلا٠قوانين اسلام جعل شد، هر عالمى بايد اظهار علم بكند، صØبت اينكه مؤثر است يا مؤثر نيست. گوش مى دهند يا گوش نمى دهند، اين در كار نيست. وظيÙÙ‡ علماست به اينكه در وقت ظهور٠بدع قيام كنند Ùˆ بگويند ØرÙشان را Ùˆ اگر Øر٠نزدند عليهم لعائن الله. در آن روايت ديگر است به اينكه اين قبيل علما (يعنى علمايى كه Ù†Ú¯Ùته اند علمايى كه اظهار نكرده اند)ØŒ Ù…Øشور مى شوند در روز قيامت به Ù†Øوى كه تمام جنبنده هاى Ù…Øشر از بوى تعÙÙ† آنها ناراØت مى شوند، بنابراين راهى كه پيغمبر نشان داده است همين است كه: ملت با هم مجتعماً ØرÙشان را بزنند Ùˆ از مبارزه با اينكه آن طر٠زور دارد Ùˆ قلدر است Ùˆ Ø³Ù„Ø§Ø Ø¯Ø§Ø±Ø¯ Ùˆ مى زند Ùˆ مى كشد Ùˆ مى بندد از آن هم ÙˆØشتى نكنند.
در اين ايام انصاÙاً Øوزه علميه Ùˆ به تبع آن هم مردم شهر مذهبى قم به اين دو روايت خيال مى كنم خوب عمل كرده اند.
در اين امر كه اولاً علماء جمع شدند و اجتماع كردند و بعد هم مردم اجتماع كردند، ما دو هد٠داشتيم :
اول اينكه به روØانيت جسارت شده است به آن بايد تعظيم بشود Ùˆ رÙع اهانت.
دوم اينكه قوانين اسلام بايد اجرا بشود.
پس دو مقصد بود، اما در مقصد اول خيال مى كنم خيلى زود غلبه با ما شد. اثر خيلى زود ظاهر شد. چون نه تنها در شهر قم اين قيام بود Ùˆ همراهى بود، اغلب شهرهاى ايران بر Øسب تلÙÙ† يا تلگرا٠كه مى شود، علما، روØانيون، بازارى ها Ùˆ مردم مسلمان در مقام دÙاع از روØانيت Ùˆ پشتيبانى از Øوزه علميه Ùˆ مقام مرجعيت بوده اند، ظاهراً اغلب شهرهاى ايران همين بوده Ùˆ به شهرهاى ممالك ديگر هم سرايت كرده است.
بنابراين اهانتى كه شده بود به Ù†ØÙˆ اكمل جبران شده است Ùˆ تعظيم از روØانيت شد، اين يكى. هد٠دوم ما اين بود به اينكه قوانين اسلام در معرض Øمله قرار گرÙته است. در آن قضيه دو، سه سال قبل، قضيه Ùيضيه كه واقع شد، Øالت سكوتی در همه جا پيدا شده بود Ùˆ آن سكوت را دستگاه ها Øمل كردند بر ضع٠و ناتوانى. به واسطه آن Øالت سكوت كه از Øوزه ديده اند شروع شد به اجراى قوانين ضددينى. گاهى مجبور كردند دانشگاه را كه دخترها بى Øجاب بروند، گاهى Øملات ديگر كردند، كأَنَّه در ذهنشان آمد كه اين ملت ديگر مرده است Ùˆ ديگر خيال قيامى ندارد Ùˆ كارها را مى شود انجام داد. اين Øركت، يعنى اين خون بى گناهانى كه ريخته شد، اين خون ابريايى كه در خيابان ها به اين Ù†ØÙˆ ريخته شد، اين خون واقعاً سبب شد تلاطم Ùˆ عكس العمل جمعيت را. ملت قيام كرد، قيام ملت هميشه به اين Ù†ØÙˆ است، قيام ملت، خشم ملت، Ù†Ùرت ملت سد عظيمى است در مقابل ستمكاران Ùˆ جباران، بلااشكال Ùˆ بلا ترديد اين سد عظيم Ù…Øقق شد، اين سد Ù…Øكم به Ù†Øوى است كه Øالا خيال نمى كنم به اينكه قوانين اسلام را از بين ببرند، شايد تا مدت زيادى اثر اين جهت باقى بماند، به شرط اينكه ما هم به همين Ù†ØÙˆ باقى بمانيم. ما هم كارهايمان را ادامه بدهيم. بلااشكال نتيجه گرÙته شده است از اين قيام. پس Øر٠اينكه خون ها ريخته شد اثرش Ú†Ù‡ بود، غلط است. اثر زياد داشت. ما آن دو هدÙÙ‰ را كه داشتيم خيال مى كنم به هر دو هد٠نائل شديم (ÙˆÙŽ انكم الْغَالÙبÙونَ) - مسلم غلبه با ما بوده است - يعنى الان هست نه اينكه بعد خواهد شد (الا ان ØÙزْبَ اللّه٠هÙم٠الْغَالÙبÙونَ)الان است، واقعاً غلبه با ماست.
اما اينكه ما Øالا Ú†Ù‡ مى كنيم Ùˆ Ú†Ù‡ مى خواهيم. ما Ùعلاً از موضع قدرت نه به Øساب ضع٠و ناتوانى، به عنوان مقتدر از دولت چند درخواست داريم Ùˆ خواسته هاى ما بايد اجرا شود :
اولاً اينكه قوانين اسلام بايد موبه مو اجرا بشود Ùˆ هر قانونى كه برخلا٠قوانين اسلام است اين قوانين بايد از بين برود همان جورى كه در موادى از متمم قانون اساسى، ماده 1 Ùˆ 2 Ùˆ 26 Ùˆ 39 اين جهت ØªØµØ±ÙŠØ Ø¯Ø§Ø±Ø¯ به اينكه قوانين مملكت بايد قوانين اسلامى باشد هر قانونى هم بايد عرضه بر علما Ùˆ مراجع تقليد بشود اگر آنها تشخيص دادند آن قانون، قانونى است مواÙÙ‚ اسلام، قابل اجرا است Ùˆ الا قانون قابل اجرا نيست، پس در قانون اساسى ØÙ‚ ÙˆÙتو براى مراجع تقليد قائل شده اند يعنى مجتهدين Ùˆ مراجع تقليد ØÙ‚ اين را دارند كه هر قانونى كه دولت جعل مى كند آن قانون را به هم بزنند، آن قانون را از بين ببرند، Øتى در ذيل قانون، در ذيل ماده اوّل متمم قانون اساسى دارد كه شخص اول مملكت اگر بر طبق قوانين كه علما تعيين كرده اند Ùˆ به عنوان قانون اسلام است، اگر آن اجرا نشد شخص اول خود به خود منعزل از مقام است اين ها بايد اجرا كنند، قوانين اساسى مملكتى Ùˆ قوانين اسلام بايد اجرا بشود.
ثانياً اينكه تبعيدى هاى ما، زندانى هاى ما، اعم از اهل علم Ùˆ غيراهل علم، آنچه مسلمان به Øساب اسلام به زندان رÙته اند يا تبعيدند بايد، همه آنها آزاد شوند Ùˆ برگردند يعنى اين ها پيغام هم داده شده است نه اينكه ما اينجا داريم مى گویيم، الان اقدام هم شده است روى اين جهت كه اين ها بايد آزاد بشوند.
سوم اينكه مسببين اين Ùاجعه (چون آنها Øالا مدعي اند به اينكه همين دولتى هاى قم بوده اند، آنها اين كار را كرده اند) Ùˆ آمرين اين Ùاجعه بايد از مقام عزل بشوند Ùˆ تØت Ù…Øاكمه (آن هم Ù…Øاكمه علنى) درآيند. اين Øر٠بايد بشود. در پيغامى كه داده شده است Ú¯Ùته شده به اينكه اكتÙاى به عزل اين ها ما نمى كنيم. اين ها بايد Ù…Øاكمه بشوند Ùˆ Ù…Øاكمه شان هم بايد علنى باشد، اين هم خواسته ديگر ماست كه بايد دولت انجام بدهد Ùˆ جداً از دولت مى خواهيم. اما وظيÙÙ‡ آقايان، آقايان Øالا كه از اينجا تشري٠مى برند به شهرهاى ديگر، يا به ده، يا هر جاى ديگر، عين وقايع Ùˆ Ùجايعى كه در قم شده است بر مردم بيان كنند، ديگر كم Ùˆ زياد هم نكنند، عين ماوقع را بيان كنند.
Ùˆ بعد هم به طريق طومار، طومارهايى نوشته شود Ùˆ هيچ تظاهر هم لازم نيست. ÙØØ´ Ùˆ ناسزا هم نمى خواهد، تعرض به هيچ مقامى هم نكنند. Ùقط درخواست از دولت به عنوان درخواست ملت، از دولت تقاضا كنند اين خواسته هاى ماست. همين خواسته هایی كه ما داشته ايم. اين خواسته ها را عموماً از دولت بخواهند Ùˆ ملت هم امضا كنند اين طومارها را Ùˆ بÙرستند Ùˆ انشاءالله Ùˆ يقيناً اگر اتÙاق كلمه Ùˆ اتØاد باشد Ùˆ همه هم به وظيÙÙ‡ عمل كنند بلااشكال منتج نتيجه خواهد شد.
با اراده ملت نمى توانند مبارزه كنند، يك چند صباØÙ‰ هم با زور Ùˆ قلدرى عده اى را بكشند آخر مجبورند تسليم شوند Ùˆ مسلماً مؤثر خواهد شد.
از خداوند متعال عزت و عظمت اسلام و مسلمين را خواهانيم.
------------------------------------------------------------------------------------------------
1. سوره آل عمران، آيه 178.
2. سوره المائده، آيه 24.
3. سوره المائده، آيه 23 .