پایگاه اطلاع رسانی Øضرت آیت الله العظمی روØانی«قدس سره»
استÙتاء:
تÙاوت علت غائى Ùˆ علت Ùاعلى چيست؟ Ùˆ چرا درست نيست كه بگوئيم اهل بيت (عليهم السلام) علت غائى هستند؟
جواب:
باسمه جلت اسمائه؛ علت Ùاعلى، آن ذاتى است كه مستقيماً با اراده Ùعل همراه است كه همان علت نزديك، بوده Ùˆ وجود، قدرت، دانائى Ùˆ اراده اش در Ùاعليت Ùعل (انجام Ùعل) تأثير مستقيم دارد; چنانچه Ù…Øقق اصÙهانى نيز همين تعري٠را Ú¯Ùته است. اما علت غائى، مقصودى است كه در پس٠Ùعل مى باشد.
با اين تعري٠روشن مى شود كه تعبير از اهل بيت (عليهم السلام) به علت غائى خلقت ايرادى وارد نمى آورد زيرا برخى اخبار Ùˆ اØاديث همين را ØªØµØ±ÙŠØ ÙƒØ±Ø¯Ù‡ است، مانند اين Øديث قدسى كه مى Ùرمايد: «Ù„َوْلاكَ لَما خَلَقْت٠الاَْÙْلاكَ، ÙˆÙŽ لَوْ لا عَلÙيّ لَما خَلَقْتÙÙƒÙŽØŒ ÙˆÙŽ لَوْ لا ÙاطÙمَة٠لَما خَلَقْتÙÙƒÙما».(1)
---------------------------------------------------------------
1- « (اى Ù…Øمد) اگر براى وجود تو نبود اÙلاك را نمى Ø¢Ùريدم Ùˆ اگر براى وجود على نبود تو را نمى Ø¢Ùريدم Ùˆ اگر براى وجود Ùاطمه نبود هر دوى شما را نمى Ø¢Ùريدم»; Ø´Ø±Ø Ø¯Ø¹Ø§Ù‰ صباØØŒ خوئى، ص 46; مطالب السؤول ÙÙ‰ مناقب آل الرسول، ص 57.