پایگاه اطلاع رسانی Øضرت آیت الله العظمی روØانی«قدس سره»
تطبيق چند Øديث با آيه «وَلاَ تَزÙر٠وَازÙرَةٌ ÙˆÙزْرَ Ø£Ùخْرَى»
استÙتاء:
از امام باقر (عليه السلام) روايت شده است كه: «Ù‡Ù…Ù‡ مردم زنازاده اند جز شيعيان ما» (1); هم چنين در روايتى از امام صادق (عليه السلام) آمده است: «Ø®Ø¯Ø§ÙˆÙ†Ø¯ بهشت را پاك Ùˆ مطهّر Ø¢Ùريده Ùˆ تنها كسانى وارد آن مى شوند كه Øلال زاده باشند» (2)ØŒ ايشان در روايت ديگرى مى Ùرمايند:
«Ø§Ú¯Ø± زنازاده نجات مى ياÙت قطعاً Ø³Ø§ÙŠØ Ø¨Ù†Ù‰ اسرائيل نجات پيدا مى كرد» (3)ØŒ مقصود از زنازاده در اين روايات چيست؟ آيا معناى لغوى Ùˆ عرÙÙ‰ آن مدّ نظر است؟ چگونه مى توان اين اØاديث را با آيه «ÙˆÙŽÙ„اَ تَزÙر٠وَازÙرَةٌ ÙˆÙزْرَ Ø£Ùخْرَى» (4) تطبيق داد؟
جواب:
باسمه جلت اسمائه؛ عبارات بعدى Øديث نخست، معناى زنازادگان را مشخص مى كند Ú†Ù‡ در آن آمده است: «Ù…ا صاØبان خمس Ùˆ غنايم هستيم Ùˆ جز شيعيان، آن را بر همه مردم Øرام نموده ايم. اى ابوØمزه! به خدا سوگند كه هر سرزمينى ÙØªØ Ø´ÙˆØ¯ Ùˆ هر خمسى پرداخت گردد Ùˆ چيزى از آن، در اختيار كسى قرار گيرد Øرام است Ú†Ù‡ به صورت زن Ùˆ همسر باشد Ùˆ Ú†Ù‡ به صورت مال Ùˆ ثروت» (5).
ساير روايات مربوط به زنازادگان را، هم مى توان به معناى روايت نخست، دانست Ùˆ هم معناى Øقيقى را از آنها برداشت نمود Ùˆ آن اينكه زنازاده به خاطر رÙتار منØر٠و مسائل وراثتى نمى تواند عاقبت به خير شود چنان كه زياد ابن ابيه Ùˆ بسيارى از جنايتكاران تاريخ چنين بوده اند.
-------------------------------------------------------------------
1- إنّ الناس كلّهم أولاد بغايا ما خلا شيعتنا; اصول كاÙى، ج 8ØŒ ص 275.
2- خلقَ الله٠الجنّة طاهرة مطهّرة، لايدخلها إلاّ مَن طابت ولادته; صدوق در العلل به سند از سعد بن عمر الجلاب نقل كرده است.
3- لو كان Ø£Øد من ولد الزنا نجا لنجا Ø³Ø§Ø¦Ø Ø¨Ù†Ù‰ إسرائيل; ثواب الاعمال Ùˆ عقاب الاعمال، ص 264.
4- و هيچ بردارنده اى بار گناه ديگرى را بر نمى دارد; انعام: 164.
5- ÙÙ†ØÙ† أصØاب الخمس والÙىء، وقد Øرّمناه على جميع الناس ما خلا شيعتنا. Ùˆ الله يا أبا Øمزة، ما من أرض تÙتØØŒ ولاخمس يخمس، ÙÙŠÙضرب على شىء منه إلاّ كان Øراماً على Ù…ÙŽÙ† يصيبه، Ùرجاً كان أو مالا; اصول كاÙى، ج 8ØŒ ص 285.