پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی روحانی«قدس سره»
حجاب در کشورهای غیر اسلامی
  • منع حجاب دختران در ادارات و دانشگاه‌های كشورهای غربی

سوال1: نظر خود را پیرامون مساله منع حجاب دختران در ادارات و دانشگاه‌های كشورهای غربی بیان فرمائید. آیا خانم‌ها می توانند بخاطر كسب علم و دانش و یا از دست ندادن كارشان فقط در داخل این مكان‌ها بی حجاب باشند؟ آیا این مورد از موارد اضطرار محسوب می شود؟
پاسخ آیت الله العظمی روحانی:

باسمه جلت اسمائه؛ بی حجاب بودن در جاهایی كه مرد نامحرم رفت و آمد دارد جائز نیست و این مورد که بیان کردید ، از موارد اضطرار كه موجب رفع حرمت می شود، نیست.

 

  • حضور بدون حجاب اسلامی در كلاسهای درس كشورهای غیر اسلامی

سوال2: یكی از مشكلات تحصیل برای دختران در كشورهای غیر اسلامی حضور با حجاب اسلامی در كلاس درس می‌باشد به خصوص در بعضی از دروس عملی همچون تربیت بدنی كه گذراندن دوره آن برای تمامی محصلین لازم می باشد باید با لباس ورزشی و بدون رعایت حجاب و در جمع همكلاسی‌های مرد صورت گیرد با توجه به ضروری بودن تحصیل برای دختر مذكور بخصوص در جهت امرار معاش و با علم به این كه هیچگونه فساد از این بی حجابی حاصل نمی شود ممكن است كه بدون حجاب اسلامی در كلاس‌های درس حاضر شود؟
پاسخ آیت الله العظمی روحانی:

باسمه جلت اسمائه؛ در فرض سؤال، عدم رعایت حجاب اسلامی، جایز نیست.

 

  • اگر خانمی به خاطر شوهرش مجبور شد در خارج از ایران زندگی كند حجاب او به غیر از چادر چگونه باید باشد؟

سوال3: اگر خانمی به خاطر شوهرش مجبور شد در خارج از ایران زندگی كند حجاب او به غیر از چادر چگونه باید باشد؟
پاسخ آیت الله العظمی روحانی:

باسمه جلت اسمائه؛ كافی است لباسی باشد كه تمام بدن را بپوشاند و گشاد باشد تا پستی و بلندی معلوم نباشد و رنگ آن هم جلب توجه نكند ولی زن مسلمان چنانچه هویت اسلامی خود را حفظ كند و با چادر به مجامع برود، خیلی بهتر است و هیچ محذوری ندارد.