پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی روحانی«قدس سره»
چند استفتاء از آیت الله العظمی روحانی درباره ازدواج موقت

سوال1: دختری احتمال می دهد که اگر ازدواج موقت نکند به گناه می افتد و ازدواج موقت بر او واجب است از طرفی خانواده دختر مخالف ازدواج موقت او هستند و او می خواهد مخفیانه این عمل را انجام دهد اما می داند که اگر با ازدواج موقت بکارت خود را از دست دهد بعد از ازدواج دایم شوهر و خانواده او متوجه این عمل او خواهند شد و او را به عنوان یک دختر هوسباز سرزنش می کنند. الف: آیا بر چنین دختری جایز است که بعد از ازدواج موقت و از دست دادن بکارت با عمل جراحی دوباره صاحب بکارت شود تا کسی از ازدواج موقت مخفیانه او اطلاعی پیدا نکند؟ ب: اگر شوهر دائم ، بکارت دختر را یکی از شروط ضمن عقد قرار دهد آیا دختر می تواند این بکارت غیر واقعی را به عنوان بکارت واقعی عرضه نماید؟

جواب: باسمه جلت اسمائه؛ الف: بر چنین دختری جایز است ازدواج موقت کند ولی در ازدواج موقت شرط نیست که بکارت از بین برود ولی اگر بکارت از بین رفت برای دختر جایز است با عمل جراحی دوباره صاحب بکارت شود. ب: چنانچه شوهر دائم یکی از شرایط ضمن عقد، بکارت اصلی را قرار دهد تخلف شرط است. شوهر می تواند فسخ کند ازدواج را و اگر شرط را بکارت قرار دهد این دختر صاحب بکارت است و عقد صحیح است بدون خیار فسخ.
سوال2: فلسفۀ این جمله چیست؟ «زوجتک نفسی فی المدة المعلومه علی المهر المعلوم». چرا مجرد رضایت دو طرف و پرداخت مبلغ توافقی به زن بدون خواندن جمله فوق محرمیت ایجاد نمی کند؟
جواب: باسمه جلت اسمائه؛ دلیل آن است که زوجیت از انشائیات است و انشاء با رضایت موجود نمی شود بعلاوه ما موظف می باشیم به آنچه از طرف خدای تعالی بر ما تکلیف شده است عمل کنیم فلسفه آنها به ما ربطی ندارد.
سوال3: آیا از طریق گفتگو مستقیم اینترنتی می توان شخصاً خطبه عقد خواند و مبادرت به جاری نمودن خطبه عقد موقت نمود؟
جواب: باسمه جلت اسمائه؛ بلی می توان ولی اگر مرد بخواهد برای خودش عقد موقت بنماید و از طرف زن انشاء کند و خودش قبول کند صحیح نیست.
سوال4: اگر مرجع تقلید ازدواج موقت دختر باکره را منوط به اذن پدر بداند تکلیف مقلد در این مورد چیست؟ آیا می توان مرجع تقلید را عوض کرد؟ یا خیر؟
جواب: باسمه جلت اسمائه؛ برای این فتوا نمی توان مرجع تقلید را عوض کرد بلی چنانچه تقلید اولی روی شهادت شهود و ثبوت اعلمیت نباشد می تواند به واسطه شهادت اهل خبره به اعلمیت فتوی دهنده به عدم اعتبار اذن پدر با رجوع به شهادت آنها از مرجع فعلی در تمام مسائل رجوع کند به آن مجتهد نه در خصوص این یک مسأله.
سوال5: دو نفر که بین آنها صیغه موقت جاری است؛ شاهدانی که از صیغه بودن آنها اطلاع ندارند بگویند که آنها زنا کرده اند، با توجه به آن که برای صیغه سند و شاهدی وجود ندارد، قاضی از کجا علم به این مطلب می برد که آن دو صیغه بوده اند؟ آیا قاضی تنها به این سخن آن دو که بگویند ما صیغه بوده ایم (آن هم بدون هیچ سند و شاهد) اکتفا می کند و آنها مجازات نمی شوند؟ اگر آری یعنی قاضی تنها با سخن آن دو نفر قبول کند که آنها صیغه خوانده اند پس در این صورت هر دو نفری که زنا کرده اند به دروغ می گویند که از قبل صیغه خوانده اند و اگر نه یعنی قاضی حرف آن دو نفر را قبول نکند و آنان را زناکار معرفی کند در این صورت پس این صیغۀ خوانده شده با خوانده نشده تفاوتی ندارد!
جواب: باسمه جلت اسمائه؛ قاضی به حکم شرع ملزم است به قبول ادعاء دختر و پسر به خواندن صیغه. مگر آنکه علم پیدا کند به دروغ بودن این ادعا.
سوال6: شرط رضایت پدر برای صیغه دختر شرط کافیست یا شرط لازم؟ مختصراً توضیح فرمایید.
جواب: باسمه جلت اسمائه؛ نه کافی است نه لازم یعنی چنانچه دختر بالغه و رشیده باشد و خوب و بد را تشخیص دهد اذن پدر و رضایت او شرط صحت صیغه دختر نیست.
سوال7: آیا اگر کسی با دختری (باکره) صیغه موقت خوانده باشد، الف: آیا می تواند با رضایت دختر از دبر یا قبل دخول هم کند؟ ب: آیا برای خواندن صیغه موقت با خواهر این دختر اذن دختر هم لازم است یا این موضوع فقط برای ازدواج دائم است؟
جواب: باسمه جلت اسمائه؛ الف: بلی جایز است نهایت مواظب باشد که حیثیت دختر و آبروی فامیل او حفظ شود. ب: چنانچه صیغه موقت با خواهر این دختر بعد از فسخ عقد و یا گذشتن مدت عقد باشد جایز است و اذن او هم لازم نیست، و اگر هنوز مدت عقد تمام نشده است اذن او موجب جواز نیست بهرحال اذن خواهر هیچ اثری ندارد نه در عقد دائم و نه در صیغه موقت.
سوال8: آیا در انجام صیغه موقت فقط گفتن متن فارسی صیغه کفایت می کند یا حتماً باید متن عربی گفته شود؟
جواب: باسمه جلت اسمائه؛ خیر باید حتما عربی باشد و شما زوج و زوجه ، یک نفر را وکیل کنید او صیغه بخواند حتی حضور خود شما هم شرط نیست.