پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی روحانی«قدس سره»
انتشار کتاب «عاشورا و قیام امام حسین(ع)» از نگاه آیت الله العظمی روحانی
کتاب «عاشورا و قیام امام حسین(ع) از نگاه حضرت آیت الله‏العظمی روحانی» از سوی انتشارات مهر المومنین(ع) قم منتشر شد.

کتاب «عاشورا و قیام امام حسین(ع) از نگاه حضرت آیت الله‏العظمی روحانی» از سوی انتشارات مهر المومنین(ع) قم منتشر شد.

این کتاب دومین دفتر از مجموعه پرسش‏های اعتقادی از مرجع عالیقدر، حضرت آیت‏الله العظمی سید محمدصادق روحانی(مدظله العالی) است که این فقیه اهل بیت(ع) در این کتاب به 154 سئوال پاسخ دادهاند.
این کتاب در هفت بخش تنظیم و تدوین شده است که دلایل قیام، قیام و اثرات قیام، حوادث عاشورا، سئوالات عقیدتی، زیارت‏نامه‏ها، احکام عزاداری، نصایح و ارشادات عناوین آن بخش‏ها هستند.
آیت‏الله العظمی روحانی در بخش اول و دوم به سئوالاتی درباره اهداف قیام امام حسین(ع)، علت شهادت امام(ع)، علم امام(ع) از سرنوشت، پندها و اندرزهای امام(ع) به دشمنان، علت صلح امام حسن(ع)، عدم صلح امام(ع) با یزید، قاتلان امام(ع)، نقش امام(ع) در جنبش‏های آزادیبخش و اصلاحطلب، ریشه‏های استبداد در فرهنگ و ذهنیت مسلمانان، چگونگی احیای تعالیم اسلامی در غرب و... پاسخ می‏دهد. سخنان امام حسین(ع) درباره اصحابشان، دلیل پرتاب کردن خون علی اصغر(ع) به آسمان، علت ممانعت حضرت(ع) از مشارکت زنان در جهاد، اصحاب و انصار امام(ع)، زمان خاکسپاری امام(ع) و اصحاب، زمان بازگشت اسراء، قیام مختار، نقش حضرت زینب(س) در قیام عاشورا، ارتباط سوره فجر و امام حسین(ع)، مقام حضرت عباس(ع) و حضرت زینب(س)، حضرت سکینه(س)، ازدواج‏های حضرت علی اکبر(ع) و حضرت قاسم(ع)، سرگذشت حضرت رقیه(س) در حادثه عاشورا، ثواب زیارت امام حسین(ع) و... از جمله سئوالاتی هستند که این فقیه اهل بیت(ع) بدانها پاسخ می‏دهند.
ایشان در بخش‏های پنجم و ششم این کتاب به سئوالاتی درباره سند زیارت عاشورا، آداب زیارت، لعن‏های زیارت عاشورا، منظور از چهار ملعون در زیارت عاشورا، آثار و ثواب این زیارت، سند زیارت ناحیه، احکام عزادری، شیوه صحیح مداحی، تعزیه، سیاه پوشیدن در عزاداری ائمه(ع)، صدای بلند مساجد، تربت سیدالشهدا(ع)، روضه خوانی و مداحی، طبل و علم در عزاداری‏ها، برهنه شدن در عزاداری‏ها، بر سر و صورت زدن و... پاسخ می‏دهند. در بخش هفتم نیز نظرات این مرجع تقلید درباره بخشنامه‏ای شدن عزاداری‏ها، مخالفت با نمایش چهره حضرت عباس(ع) و پیام ایشان به مناسبت ایام عزاداری سیدالشهدا(ع) در محرم سال 1432ه.ق می‏آید.   
چاپ اول این کتاب در 136 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 5000 نسخه و قیمت 15000 ریال در زمستان 1389 به جامعه دینی و فرهنگی کشور عرضه شده است.