پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی روحانی«قدس سره»
توصیه‌ های آیت الله العظمی روحانی به مداحان و وعاظ
از سخنوران دینی می خواهم که تمام تلاش خود را در راه نشر معارف ائمه معصومین(ع) ، بیان احکام شرعی و تحکیم باورهای دینی به کار بگیرید...

حضرت آیت الله العظمی سید محمدصادق روحانی همزمان با فرا رسیدن ماه محرم نكاتی را به منظور برگزار شدن هر چه باشكوه تر مراسم عزاداری امام حسین (علیه السلام) خطاب به وعاظ و مداحان، یادآوری کرده اند که با هم می خوانیم:

 

توصیه به منبری‌ ها و وعاظ:

 

1) دقت شود که هدف اساسى از منابر شريف حسينى و هيأت‏ هاى معظم عزادارى احياى امر اهل بيت‏ عليهم السلام از طريق بیان مظلوميت و مصيبت‏ هاى ايشان و تبيين ارزش‏ ها و اصول آنها مى ‏باشد؛ در نتيجه اگر موضوع سياسى، ابعاد شرعى و دينى داشته باشد در سايه موازين شرعى، پرداختن به آن در منبر صحيح مى‏ باشد و الا بیان مسایلی صرفا سیاسی صحیح نیست.

 

2) از سخنوران دینی می خواهم که تمام تلاش خود را در راه نشر معارف ائمه معصومین (علیهم السلام)، بیان احکام شرعی و تحکیم باورهای دینی به کار بگیرید. همچنین با استفاده از ادله نقلی محکم و استدلال های عقلی به شبهات انحرافی پاسخ دهید تا از طرفی، باورهای مؤمنان را محکم تر از گذشته گردانید و از سوی دیگر ضمن اثبات اصالت منبر و کارآمدی آن، بی پایه بودن ادعاهای افراد مغرض مبنی بر ناتوانی و ناکارآمدی منبر حسینی در بیان معارف الهی را بر همگان آشکار نمایید.

 

3) در راست و دروغ بودن روضه‌ ها، يك مطلب که در كتب متعدد موثق، آمده باشد يا در يك كتاب موثق آمده باشد كافی است و اگر در كتاب موثقی مطلبی به صورت غير مشهور آمده باشد، خواندن آن به عنوان روضه و مصيبت جايز است.

 

توصیه به مداحان:

 

1) ذاكران و مداحان كه بعضی روضه‌ ها را با آهنگ‌ های موسيقی يا قريب به آن می خوانند؛ توجه کنند موسيقی مطلقا حرام است ولو در روضه خوانی باشد.

 

2) خواندن مصيبت، مثلا روايت اهل بيت علیهم‌ السلام به صورت خودمانی و به قصد اشك ريختن، چنانچه مصيبت مجعول نباشد؛ يعنی در كتب تاريخ و روايات ذكر شده باشد، اشكال ندارد، بلكه خوب هم هست. 


 
3) استفاده از سبك‌ های خواننده‌ ها (چه خواننده‌ های غربی و چه داخل كشور) برای مداحی اهل بيت عليهم السلام؛ چنانچه توأم با موسيقی و غناء باشد، جائز نيست، در غير اين صورت اشكالی ندارد.

 

4) خواندن اشعاری كه می گويند: «خدای من حسينه»، «مستم و حيدر پرستم»، «رب بی نياز من يا ثارالله» و...؛ كفرآميز است و بدون ترديد خود آن امام (علیه السلام) از اين اشعار ناراحت می شوند. حيف است مجلس عزاداری (كه آن قدر فضيلت و ثواب برای خواننده و شنونده و تشكيل‌ دهنده آن مجلس ذكر شده) مبدل به مجلس معصيت بشود. حتما پرهيز كنيد.

 

5) شنيده ‏ام در ايام عزادارى و ذكر مصيبت حضرت سيدالشهداء عليه السلام مطالب غلوآميز بسيار رایج شده است و به همين دليل بهتر است در هنگام مداحى منابع آن را براى مردم ذكر كنيد و توضيح دهيد كه از كتب و منابع موثق و مجاز استفاده مى ‏كنيد. مداحى منصب بزرگ و بسيار بافضيلتى مى ‏باشد و شايسته است كه با مطالب غير مشروع و غير صحيح آن را خدشه دار نكنيد.