پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی روحانی«قدس سره»
حضرت آیت الله العظمی روحانی: دولتی که از حفظ جان شهروندانش ناتوان است باید کنار برود!

حضرت آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی (مدظله العالی) از مراجع عظام تقلید در بیانیه ای با محکوم کردن کشتار شیعیان مصر تاکید کردند: دولت مصر باید امنیت کامل را برای همه شهروندان شیعه خود فراهم کند و از آنان در مقابل تهدیدات و حملات  وهابیت حمایت کند، در غیر این صورت حکومتی که حتی  از تامین امنیت جان شهروندانش ناتوان است باید هرچه سریعتر از این منصب خطیر کناره‌گیری کند.

متن کامل ترجمه پیام ایشان  را که به زبان عربی صادر شده است، در ادامه می خوانید:

باسم الله المنتقم
قالَ اللهُ العظيمُ: «أتَقْتُلُونَ رَجُلًا أَنْ يَقُولَ رَبِّيَ اللَّهُ وَقَدْ جَاءَكُمْ بِالْبَيِّنَاتِ مِنْ رَبِّكُمْ وَإِنْ يَكُ كَاذِبًا فَعَلَيْهِ كَذِبُهُ وَإِنْ يَكُ صَادِقًا يُصِبْكُمْ بَعْضُ الَّذِي يَعِدُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ»

با نهایت تأسف و اندوه در هفته های اخیر اخبار شهادت جمعی از شیعیان در عراق و پاکستان را دریافت کردیم. اما آنچه درد و غم ما را دوچندان کرد، دو کشتار هولناک بود که یکی در (حطله) در سوریه، و دیگری در (زاویه ابومسلم) در مصر اتفاق افتاد. قربانیان این دو حادثه گروهی از پیروان مذهب اهل بیت (علیهم‌السلام) از جمله دو تن از علمای دینی و جمعی از مردان و حتی کودکان بوده اند. بیشتر آنان به دست افرادی که هیچ بویی از عطوفت و انسانیت نبرده‌اند مانند چهارپایان ذبح شدند و به شهادت رسیدند.

ما انزجار خود را از همه مظاهر قتل و کشتار مردم بی گناه و به خصوص کشتار بی رحمانه شیعیان، اعلام می‌کنیم و در این اوضاع اسفناک، مطالبی را خطاب به چند گروه متذکر می‌شویم:

1/ به حکومت مصر؛ شیخ شهید حسن شحاته (رحمه الله تعالی) به وضع شنیعی به شهادت رسید. حتی در زمان حکومت ظلم و جور حسنی مبارک هم چنین اتفاقی رخ نداد. این امر مسائل بسیار مهمی را روشن می‌کند. ما اطلاع کامل داریم که چندین ساعت اطراف خانه شیخ شهید تجمع کرده بودند و سپس آن را به آتش کشیدند و در نهایت شیخ و همراهانش را با وضعیت فجیعی از خانه بیرون آوردند و به دنبال آن او را ذبح کردند و چند نفر از همراهان وی را نیز به طرز وحشیانه‌ای کشتند. این کار به دست تفاله‌هایی از سلفی‌ها و حتی طرفداران اخوان انجام شده است. در این چند روز که اخبار این کشتارِ از پیش برنامه‌ریزی شده، همه جا پخش شده است، دولت مصر در این زمینه هیچ اقدام عملی و موثری انجام نداده و این امر نیز دلیل مضاعفی است براین که مسئولیت کامل آنچه اتفاق افتاده است متوجه حکومت مصر می باشد. همین جا به حکومت اخوانیه می‌گوییم که امنیت کامل را برای همه شهروندان شیعه خود فراهم کند و از آنان در مقابل تهدیدات و حملات وهابیت حمایت کند و در غیر این صورت حکومتی که حتی از تامین امنیت جان شهروندانش ناتوان است باید هرچه سریعتر از این منصب خطیر کناره‌گیری کند.

2/ به ملت گرامی مصر؛ مردم مصر در همزیستی مسالمت آمیز میان ادیان متعدد و مذاهب مختلف همیشه الگوی سایرین بوده است. سرزمین مصر سرزمینی است که مردمانی را با  انواع مذاهب اسلام، و یهود و مسیحیت در خود جای داده است، سرزمینی است که (دار التقریب بین المذاهب) در آن جا تأسیس شده است، سرزمینی است که کلیساها همانند مساجد در آن ساخته شده و فعال می باشند، سرزمینی است که از رایحه محبت به محمد و آل محمد (علیهم‌السلام) مالامال است، و همه فرزندان آن در نهایت مودت و محبت با یکدیگر زندگی می‌کنند. همه اینها مصر را نه تنها در قدرت بر همزیستی میان پیروان یک مذهب که میان پیروان ادیان مختلف به الگو بدل کرده است.
این درگیری و کشتار میان پیروان یک دین در این سرزمین پاک که ناشی از تحریک طائفه‌ای کینه‌توزانه خوارج تکفیری می باشد، بسیار باعث تأسف ما شده است. این مساله نیازمند آن است که برادران و فرزندان مصری ما به این تهدید بزرگ که روابط به‌هم پیوسته و پیکره اجتماعی آنان را هدف گرفته است توجه بیشتری کنند. اکنون زمان آن فرارسیده است که مشت آهنین طرد و تحریم تکفیریان بر چهره آنان کوبیده شود تا ملت مصر مانند گذشته نمونه‌ای برجسته از هم‌زیستی و نوع‌دوستی برای سایر جوامع و ملت‌ها باشد.

3/ به همه مسلمانان جهان؛ برای هر کسی که وقایع اخیر در کشورهای اسلامی را دنبال می‌کند روشن شده است که یک جنگ فرقه‌ای نفرت‌انگیز و تلاشی صدچندان در مناطق مختلف جهان اسلام برای تحریک علیه پیروان مذهب اهل بیت (علیهم السلام) و قتل و کشتار آنان شکل گرفته است. این در حالی است که تاکنون هیچ موضع‌گیری خصمانه‌ای از سوی پیروان اهل بیت (علیهم‌السلام) در مقابل پیروان سایر مذاهب که هم‌فکر و هم‌عقیده آنان نیستند، صورت نگرفته است.

ما هیچ یک از پیروان واقعی مذاهب اسلامی را نمی‌شناسیم که دست خود را به ریختن خون شیعیان آلوده کرده باشند، بلکه مسئوولیت همه حوادث از قبیل قتل و کشتار و انفجار و هتک مقدسات و هتک حرمت‌ها، که چهره اسلام را نیز لکه دار کرده، با خوارج زمانه یعنی وهابیت و سلفیت و حکومتهای حامی آنها می باشد.

بدون تردید سلفی ها و وهابی ها  چیزی جز ابزار مستکبرین برای نابودی اسلام و خدشه ‌دار کردن نام اسلام نیستند؛ اگرچه آنان ادعای پیوستگی با اسلام و نمایندگی سلف صالح مسلمانان را دارند، اما هر انسان آگاهی با اندکی تامل متوجه دروغ بودن ادعای آنها و همچنین خطر عظیمشان نسبت به اسلام و مسلمانان می شود. همانا اسلام از شیوه عملکرد تکفیری آنان مبرا است همانطور که گرگ از خون یوسف (علیه السلام).

از این رو از همه مسلمانان می خواهیم که از این تهدید برحذر باشند و با یکپارچگی در مقابل این قاتلان تکفیری بایستند تا بتوانیم هم تصویری کامل و صحیح از دین اسلام را برجسته کنیم و هم تلاش‌هایی را که برای تخریب انسجام و همبستگی میان مسلمانان انجام می‌شود، خنثی کنیم که اگر چنین نشود عواقب آن وحشتناک و فجیع خواهد بود؛ و هر که هشدار داده است معذور است!

4/ فرزندانم، برادران و خواهران شیعه در مصر؛ این مصیبت اگر چه عظیم است، اما شما باید ضمن تمسک به ائمه اطهار (علیهم‌السلام)، شیعیان ابرار (رضوان الله علیهم) را الگوی خود قرار دهید، که مصایب عظیم آنان در طول تاریخ و تعقیب و شکنجه آنان از سوی ظالمان و جلادان، تنها استقامت و عزمشان را برای ادامه راه اهل بیت (علیهم‌السلام) بیشتر کرد. شیعیانی  که بدون کمترین تردیدی به دستور پیامبر اکرم (ص) در تمسک به عترت و اهل بیت او عمل کردند؛ اهل بیتی که در حدیثی متواتر در کنار قران کریم و به عنوان یکی از دو ثقل معرفی شده و به تمسک به آن دو با هم دستور داده شده است.

شیعیان عزیز و مظلوم مصر؛ اطمینان کامل داریم که شما در تحمل آنچه در راه عقیده و ولایتتان نسبت به ائمه اطهار (علیهم‌السلام) اتفاق افتاده و اتفاق می‌افتد محکم، صبور و با مسئوولیت هستید. از خداوند می‌خواهیم که شما را از خطرات حفظ کند و یاریتان نماید.

در پایان از صمیم قلب به خانواده‌های شهدای مظلوم سوری، مصری، عراقی و پاکستانی تسلیت می‌گوییم و از خداوند می‌خواهیم که در فرج حضرت صاحب عصر و زمان (أرواحُ جميعِ العالمينَ لترابِ مقدمهِ الفِداء) تعجیل کند تا ظلم و جور و ستم از میان برداشته شود و حق و عدالت حاکم گردد.
و لا حول و لا قوة الا بالله


محمد صادق حسینی روحانی
شعبان 1434 هـ ق.