پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی روحانی«قدس سره»
معرفی کتب مفید درباره بهشت و جهنم
سوال: می خواهم درباره موضوعی از شما سؤال کنم که بعضی روحانیون از آن غافل هستند؛ منظورم وصف بهشت و جهنم است. لطفا بفرمایید چه کتاب هایی را در این زمینه توصیه می کنید؟
 
جواب حضرت آیت الله العظمی سید محمدصادق روحانی دام ظله: 
 
باسمه جلت اسمائه؛ از بهترین کتاب ها، کتاب «نزهة الابرار» و «معالم الزلفی» نوشته محدث بزرگ آیت الله سید هاشم بحرانی (طیب الله ثراه) است.
*****
  • توضیح سایت دفتر:
کتاب معالم الزلفی، که به فارسی هم ترجمه شده و توسط انتشارات دلیل ما عرضه می شود، شامل پنج بخش و یک خاتمه است. هر بخش دارای ابواب متعدد به قرار ذیل است:
 
قسمت اول مربوط به عالم دنیا و شامل 73 بخش است:
 
فضیلت علم، فضیلت تعلیم، فضیلت مداد علما بر خون شهدا، فضیلت مؤمنی که از خود برگه ای در علم به جای گذارد، برتری عالم بر عابد، فضیلت عقل، فضیلت تفکر، شناخت خدا، اثبات صانع، ضرورت شناخت امام علیه السلام، هر که امیرالمؤمنین را بشناسد خدا را شناخته است، کاتبین اعمال، فضیلت اهتمام کنندگان به نیکی ها، ابلیس و صفات او، نیت و چرایی نیکو بودن نیت مؤمن از عملش، ریا و باطل بودن عبادت به سبب آن، دعا و فضیلت آن، فضیلت نماز، نماز وسطی، فضیلت نماز جماعت، فضیلت نماز شب، فضیلت زکات و جزای مانع زکات، فضیلت روزه، فضیلت حج و عمره، امر به معروف و نهی از منکر و شرایط آن دو، وظیفه مؤمن در قبال خانواده و ... از مطالبی است که در عالم دنیایی بدان ها پرداخته شده است.
 
قسمت دوم مربوط به احوال مرگ تا قبر و شامل 74 بخش است:
 
خالق زندگی و مرگ خداست، علت قبض ارواح توسط عزرائیل، ملک الموت دارای یارانی است، معنی آیه «و ما تدری نفس بأیّ أرض تموت»، آگاهی امام علیه السلام از زمان مرگ خود، معنای آیه «وظنّ أنه الفراق...»، معنای آیه «رب ارجعون...»، علل مرگ، در سختی جان کندن مؤمن را به مصلایش ببرند، حضور ارواح ائمه هنگام قبض روح مؤمن در نزد مؤمن، عدیله و حضور ابلیس هنگام مرگ، مرگ کفاره گناه مؤمن است، صدقه مرگ بد را دفع می کند، حسن ظن به خدا، نامه امیرالمؤمنین علیه السلام به محمد بن ابوبکر درباره مرگ و قبر و روز قیامت، عقبه های بسیاری از مرگ تا قیامت است که ساده ترین آنها مرگ می باشد، هنگام مرگ مؤمن ملائکه و زمین و آسمان بر او می گریند، وفات آدم، وفات ادریس، وفات نوح، وفات ابراهیم، عروج عیسی، وفات رسول خدا، وصیت رسول خدا بر امامت امیرالمؤمنین در حضور صحابه، وفات امیرالمؤمنین و دیگر ائمه (علیهم السلام)، رسول خدا و ائمه (علیهم السلام) شهید شدند و نام قاتلینشان، شیعه آل محمد شهید است اگر چه در بستر بمیرد، مردگان روز جمعه، وفات سلمان و ابوذر، نهی از آرزوی مرگ، تأثیر حضور چهل مؤمن بر جنازه مؤمنی، معنای آیه «إنا لله و إنا إلیه راجعون»، برخی از مطالبی هستند که سید هاشم بحرانی بدان ها در این بخش پرداخته است.
 
قست سوم درباره عالم برزخ است و از قبر تا قیام قیامت را دربر می گیرد که 38 بخش است:
 
شریف ترین زیارتگاه ها قبر رسول خداست، فضیلت قبر امیرالمؤمنین علیه السلام، فضیلت قبر امام حسن و امام حسین (علیهما السلام)، سؤال نکیر و منکر در قبر، تلقین، جایگاه ائمه در بهشت، جایگاه جعفر بن ابی طالب در بهشت، زیارت قبور مؤمنین و اینکه مؤمنین زیارت کنندگان را می شناسند، نفع دعا و نماز برای مردگان و ... از مطالبی هستند که درباره آنها روایت نقل شده است.
 
قسمت چهارم در عوالم خروج از قبر و وارد شدن در بهشت یا آتش در 145 بخش است:
 
عجب از کسی که زندگی این دنیایی رو می بیند و زندگی آن دنیا را منکر است، معانی و سبب اسمائی چون یوم الحسره، یوم القیامه، یوم التلاق، یوم الدین، یوم المشهود، یوم الموعود و ...، نفخ صور، چگونگی احیای مردگان، معنای آیه «یوم تبدّل الأرض غیر الأرض»، وصف محشر، شفاعت رسول خدا، شفاعت امیرالمؤمنین برای شیعیان و دوستدارانشان، شفاعت قرآن و مکالمه سور قرآنی با کسانی که آنها را فراموش کرده اند، شفاعت عقل، امیرالمؤمنین قسیم فردوس و دوزخ است، میزان در قیامت انبیا و ائمه (علیهم السلام) هستند، نامه عمل مؤمن به دست راست اوست، در نامه عمل انسان هیچ کردار کوچک و بزرگی فروگذار نشده است، اصحاب اعراف، وضعیت آنانی که عمل صالح را با گناهی آمیخته اند، وضعیت بدهکاری که بمیرد و وارثان دین او را نپردازند، تؤبه کفاره گناهان است، معنای تؤبه نصوح، معنای آیه «لیغفر لک الله...»، معنای آیه «من جاء بالحسنه فله خیر منها...»، معنای آیه «إنّ یوم الفصل میقاتهم أجمعین...» و ... موضوعاتی هستند که درباره هر کدام روایاتی نقل شده است.
 
قسمت پنجم درباره بهشت و جهنم در 131 بخش است:
 
سبب نامگذاری بهشت به جنّت، بهشت مهریه حضرت فاطمه است، عمل صالح گهواره ای برای صاحبش در بهشت است، منصب ائمه (علیهم السلام) در بهشت، پاداش آنکه نماز و وضویش کامل و صحیح است، پاداش مؤمنین در بهشت، معنای آیه «فیهن خیرات حسان»، معنای آیه «لایستوی اصحاب الجنه...»، حدیث فضیلت اذان، معنای آیه «والله یدعو إلی دار السلام...»، آنکه بمیرد و ذره ای حبّ امیر المؤمنین در دل داشته باشد و ... اندکی از بسیار مطالب این بخش هستند.